דף הבית / חינוך, ילדים / משׂכל ליניארי לשכל הקוונטי

משׂכל ליניארי לשכל הקוונטי

שאלה: כאשר מדובר על דרגות הדומם, הצומח והחי של הטבע, אז אנחנו יכולים "למשש" אותן בעזרת חמשת החושים שלנו. אבל כשאנחנו מדברים על שדה משותף שמתגלה בינינו, יוצא, שאין לנו במה לחקור אותו.

תשובתי: לכן אנחנו צריכים ליצור אותו בעצמנו.

האדם נבדל מהבהמה, לא בזה שיש לו עוד זוג רגליים או ידיים, אלא בזה, שמופיע אצלו דווקא המרכיב החדש הרוחני הזה שנוצר על ידו. הוא רוחני, מפני שהוא קיים כאילו מחוצה לנו, מחוץ לגוף. אבל דווקא בזה אנחנו נבדלים מדרגת החי.

אחרת, מה אפשר לומר על ההשוואה בינינו לבין בעלי החיים? מה ההבדל בינינו? ברזלים למיניהם שאני יוצר על ידי?! אבל זו הרי לא דרגה של התפתחות עליונה, אלא הסתגלות, ולא יותר מכך. ואילו דרגת ההתפתחות הבאה מסמלת דווקא את הרוחניות.

יחד עם זה, האדם מתחיל להשיג את המהות עצמה של הטבע, מפני שהוא מגיע לאיזון איתו. הוא מתחיל להרגיש את הספירות הדקות שלו, את מה שמניע את הטבע עצמו, את אותו השׂכל, אותו הכוח, שנמצא בתוך הטבע, מניע את האלקטרונים, יוצר את כל החומר ומניע אותו. כלומר אנחנו מתחילים להבין ולהרגיש את היסוד של אותם החיים שמנהלים את כל היקום, ושעליו מונח כל היקום.

על כך מדברים בימינו הפיזיקאים. דרך אגב, הפיזיקה הקוונטית התגלתה כמתקדמת ביותר, על אף שעוסקת בחלקיקים מזעריים ביותר, שהם למעשה מכאניים. כתוצאה מכך, דרך המכניקה הדקה הזאת המדענים יוצאים אל הכוחות שעומדים מאחוריה, ומתחילים להרגיש את אותה התוכנית, השׂכל, כל מיני הסתירות, שאיננו יכולים לפתור אותן בעזרת השׂכל הליניארי שלנו. אנחנו חייבים לעבור לשׂכל הקוונטי, לכאלה השגות של הטבע, שבאמת נמצאות מעל ליחס האגואיסטי הישר אליו. החיים עצמם מאלצים אותנו לזה.

מתוך תוכנית מס' 18 של החינוך האינטגרלי, 29.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
התחדשות הפסיכולוגיה של האדם
לידה נכונה של האנושות
המעבר לחשיבה אינטגרלית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest