דף הבית / המשבר ופתרונו / מצב חדש, אמנות חדשה

מצב חדש, אמנות חדשה

שאלה: מה יקרה בעולם העתידי, האינטגרלי, עם האמנות, עם הרצון ליצור?

תשובה: הרצון לייצר וליצור בוודאי יישאר. השאיפה ליופי ולביטוי עצמי זה אחד מהרצונות העיקריים של האנושות.

זה מתפתח מאז תקופת ציורי האבן של האדם הקדמון. אבל עכשיו אנחנו גם בזה נמצאים במשבר גדול, מפני שאין לנו האמצעים כדי לבטא את עצמנו. במה אפשר להביע את המצב שלנו? באיזה שהוא רגש שזועק עד קצה גבול היכולת? אנחנו נמצאים במבוי סתום. ברמה שאנחנו נמצאים בה אין לנו יותר מה לבטא.

אנחנו צריכים לעלות לרמה הבאה, יותר גבוהה. אנחנו "זחלנו" מהרמה שלנו עד למדרגה מסוימת, אך איננו יכולים לעלות עליה, הגענו למבוי סתום בכל תחומי הפעילות: בתרבות, במדע, בחינוך, במשפחה, בכלכלה, בכספים, בכל דבר. אנחנו ממש עומדים ליד המדרגה הזאת, אך אנחנו לא יכולים לעלות עליה מפני שאנחנו לא רואים אותה.

במיוחד זה בא לידי ביטוי בתרבות ובאמנות. אנחנו תמיד הערכנו את היצירות הגדולות. והיום זו "תרבות להמונים", שאפילו אינה יכולה להיקרא "תרבות". בוודאי זאת לא אמנות. "תרבות ההמונים" ממלאת את מסכי הטלוויזיה, ואנחנו משתמשים בה יחד עם "המזון המהיר" (fast food), זה למעשה אותו הדבר. כל זה ברמה של "לסתום את עצמו" ולחשוב כמה שפחות. סדרות הטלוויזיה? על מה? – שוד, בגידות, סיפורי אהבה ותוכניות בישול.

למרבה הצער, ברמה של האמנות, אנחנו כבר לא עוסקים במערכות יחסים בעלות ערך גבוה בין האנשים, בחיפוש אחר משמעות החיים, אלא מראים דרך "תרבות ההמונים" שלנו (באמצעות כל צורות המדיה) שהיא רק לצורכי הגוף: אוכל, מין, משפחה. בתוך זה נכלל כל מה שאנחנו מכנים "יצירות האמנות" שלנו.

מצד אחד, בוודאי שחבל שזה קורה, אולם מצד שני, זה מצביע על המשבר שממנו צריך להיוולד המצב החדש.

האמנות החדשה תהיה אחרת לחלוטין. היא תהיה בנויה על האיחוד של בני האדם, היא תצטרך לדבר על ההשגה של העולם העליון, על מגוון חדש לחלוטין של רגשות שאנחנו נגלה בחיבור בינינו. רגשות ומערכות יחסים בקנה מידה שונה לחלוטין, ואותם תביע האמנות בעתיד, ובהתאמה אליה גם התרבות.

מתוך השיעור הווירטואלי, 05.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
תעשייה של יצירה אינטגרלית
שפת התרבות החדשה
הלימוד השוטף

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest