מפתח המקרב לבורא

laitman_2010-03-15_9939_us-70.jpg

שאלה: כיצד יש להבין את פירוש "הסולם" או בכלל כל פירוש של ספרי הקבלה?

תשובתי: כתוצאה מפעולת האור המקיף (או"מ) על האדם המשתוקק להשפעה, הוא מתחיל להרגיש בתוכו את תכונות הקבלה וההשפעה בהתגלויות ובקשרים רבים. זה דומה לעולם שלנו, אשר אותו אנחנו מרגישים על כל פרטיו הרבים ויחסי הגומלין שביניהם. כך שהאדם מגלה בתוכו עולם שלם של תכונות, הוא מגלה גם כן את שמותיהן.

הספרים הקדושים מתחילים לספר לו, על מה שהוא מגלה בתוכו. וספרים שנכתבו בשׂפת הקבלה, מגלים לו תכונות שהוא מגלה, בדומה למדעים של העולם שלנו המסבירים לנו על התכונות של מה שאנו רואים. לכן חכמת הקבלה היא מדע של העולם העליון, ורק במידה שהנשמה תופסת את החכמה הזאת, היא יכולה להבין את מצבה ולהזמין את התפתחותה.

הקריאה בספר הזוהר ללא פירוש הסולם יכולה לגלות לאדם את העולם העליון, כמו שלאדם פשוט מגולה העולם שלנו. הוא רואה, אך אינו מבין אותו. ואילו הבנת פירוש "הסולם" תאפשר למקובל לדעת ולנהל את מצבו ואת האפשרויות של התקרבותו לבורא, כמו של מומחה בעולם הזה מתגלה האפשרות לנצל את העולם לתועלתו.

כל הנאמר מתייחס לכל הפירושים על הספרים הקדושים, אשר נכתבו עד השל"ה הקדוש (במאה ה-17). לאחר מכן סופרים רבים לא היו כלל בעלי השׂגת העולם העליון. כמו כן, לא כדאי לבלבל בין פירוש "הסולם" לספר הזוהר עם שאר הפירושים לספר הזוהר שבאו אחריו.

כדי שספר הזוהר יהיה נגיש לתלמידים מתחילים, ארגון "קבלה לעם" יצר פירוש ברמה קלה יותר, אשר נקרא על ידינו "זוהר לעם". מפירוש "הסולם" הוסרו באופן חלקי תיאורים של העולם העליון בשׂפה הארמית. כתוצאה מזה הפירוש "זוהר לעם" מגביל ומצמצם את תמונת העולם העליון הנפתח למקובל, ואת ההסבר הקבלי על התמונה הזאת. אך הניסיון המעשׂי מראה שדווקא סוג כזה של פירוש מתקבל על דעתם של התלמידים המתחילים, ובמידת גילוי התמונה של העולם העליון, הם יעברו לפירוש המקורי של ספר הזוהר, פירוש "הסולם".

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest