מן המקורות 2.12.09

מיכאל לייטמן מדי יום, בזמן שיעור הקבלה היומי, עמדת המקורות מוצאת אסמכתות לדברי מתוך כתבי המקובלים. לפניכם לקט הציטוטים שהם מצאו לשיעור של היום, בצירוף ציון החלק הרלוונטי של השיעור, תקציר דברי והזמן שבו הדברים נאמרו

הכנה לשיעור הקבלה היומי

נושא: האדם לא מקבל מלמעלה יותר מנקודת התעוררות. ועליו מוטל לחזק את הנקודה, בתוספת יגיעה מצד עצמו. את הכוחות להתקדמות הוא מקבל מהחברה, בכך שמקנא ברצונות שלהם לרוחניות (08:20)

"אמרו חז"ל "קנאת סופרים תרבה חכמה". היינו, בזמן שכל החברים מסתכלים על החברה, שהם נמצאים ברמה גבוהה, הן מצד המחשבה, והן מצד המעשים, אז מצד הטבע הוא, שכל אחד ואחד מוכרח לעלות מדרגתו לדרגה יותר גבוהה, ממה שיש לו מצד תכונת גופו… נמצא עכשיו, שיש לו תכונות חדשות, מה שהחברה הולידה בו"

(כתבי רב"ש, כרך א', מאמר "ענין למעלה מהדעת")

"יש להאדם תכונות, מה שההורים מורישים להילדים, ויש לו תכונות, מה שהוא רכש מהחברה. שזה הוא קנין חדש. וזה בא לו רק מכח חיבור עם החברה, וע"י הקנאה שיש בו על החברים, בזמן שהוא רואה, שיש להם תכונות יותר יפות, ממה שיש לו, זה נותן לו תנופה, שירכוש מהם את מידותיהם הטובות, שיש להם, ולו אין, והוא מקנא בהם. נמצא, שהוא מרויח מהחברה תכונות חדשות, מה שהוא מסגל לעצמו, מכח מה שהוא רואה, שהם נמצאים במדרגה יותר גבוהה ממנו, והוא מקנא בהם. זוהי הסיבה שיכול עכשיו להיות יותר גדול, מבאם שלא היה לו חברה, כי קונה ע"י החברה כוחות חדשים"

(כתבי רב"ש, כרך ב, מאמר "ענין למעלה מהדעת")

חלק א – כתבי בעל הסולם, אגרות, אגרת מט

נושא: כל המחשבות והדעות, נגד העבודה, שהבורא שולח לאדם, נועדו לעזור לו להגיע לידי הכרה שרק הבורא בעצמו יכול לעזור לו, לקרב אותו אליו (26:40)

"אם באמת, שיש לאדם רצון אמיתי. אז, האדם הזה מקבל עזרה מלמעלה, ומראים לו תמיד, איך שהוא לא בסדר במצב הנוכחי. דהיינו, ששולחים לו מחשבות ודיעות, שהם נגד העבודה. וזהו בכדי שיראה, שאין הוא בשלימות עם ה'. ועד כמה שהוא מתגבר, הוא רואה תמיד, איך שהוא נמצא במצב שהוא רחוק מקדושה משאר עובדים, שהם מרגישים, שהם בשלימות עם ה'. מה שאם כן הוא תמיד יש לו טענות ותביעות, ולא יכול לתרץ את ההתנהגות של הבורא, איך שהוא מתנהג עמו. וזה גורם לו כאב, מדוע הוא לא שלם עם הקב"ה… אולם, זהו הסיבה, שגורם לו שיבוא לידי הכרה, שרק ה' יכול לעזור, שיקרב אותו באמת"

(כתבי בעל הסולם, מאמרי שמעתי, מאמר "אין עוד מלבדו)

נושא: טובתו ורעתו של כל אחד בעולם תלויות ומדודות במידת טובת האחרים (34:10)

"בדורינו זה, כשכל יחיד מסתייע באושר החיים שלו, מכל מדינות העולם, הנה הכרח הוא, שהיחיד נעשה בשיעור הזה משועבד לכל העולם כולו, כמו הגלגל(שיניים) בתוך המכונה… ולפיכך אין לדבר ולעסוק עוד, מסדרים צודקים המבטיחים שלום מדינה או אומה אחת. אלא רק משלום העולם כולו. כי טובתו ורעתו של כל יחיד ויחיד בעולם תלוי ומדוד במדת טובת היחידים שבכל העולם כולו"

(כתבי בעל הסולם, מאמר "השלום בעולם")

חלק ג – כתבי בעל הסולם, מאמר "החומר והצורה בחכמת הקבלה"

נושא: חוכמת הקבלה עוסקת רק בגדרים של "חומר", ו- "צורה המלובשת בחומר" (03:40)

"יש ד' אופנים בדרכי ההשכלה, המכונים:
א. חומר
ב. צורה שבחומר
ג. צורה מופשטת
ד. מהות

ותדע, שבמהות, וכן בצורה מופשטת שבע"ס, אין לזהר עסק כלל. אלא רק בחומר שבהן. או בצורה שבהן, בעודה מלובשת בחומר"

(כתבי בעל הסולם, מבוא לספר הזוהר, אות ג')

נושא: כל השינויים הם בכלים, והכל נמדד בערך חושינו והרגשתנו בלבד (04:30)

"אין השתנות באור. אלא, כל השינויים הם בכלים, היינו, בחושינו, שהכל נמדד לפי הדמיון שלנו. ומזה תשכיל, אשר באם יסתכלו אנשים רבים על דבר רוחני אחד, אז כל אחד ישיג לפי הדמיון והחושים שלו. ולכן כל אחד רואה צורה אחרת… כמ"ש שהאור הוא אור פשוט, וכל השינויים הם רק במקבלים"

(כתבי בעל הסולם, מאמרי שמעתי, מאמר "ענין ההשגה הרוחנית")

נושא: כל השכלתנו נרכשת לנו, מתוך היכולת שלנו למדוד כל דבר מתוכנו, ומחוץ לנו. למרות שמחוץ לנו, באמת, לא קיים דבר (20:34)

"כמה יש לנו להודות להשגחתו, שעשה במוחנו את הראי המלוטש הזה (מכונה פוטוגראפית), לאפשר לנו לראות ולהשיג כל דבר מחוץ אלינו. כי בזה נתן בנו כח להשכיל כל דבר בדעת ובהשגה ברורה, למדוד כל דבר מבפנים ומבחוץ. ולולא זה היתה נעדרת לנו מרבית השכלתנו"

(כתבי בעל הסולם, מבוא לספר הזוהר, אות לד', ע"מ 112)

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest