דף הבית / המשבר ופתרונו / מלחמת המעמדות מעצבת את העולם החדש

מלחמת המעמדות מעצבת את העולם החדש

דעה: בעשור האחרון של המאה ה- 20 ירדה רמת העוני בזכות האמצעים הקפיטליסטיים של המסחר, היזמות וההשקעות. אמנם מרקס כתב, שהמערכת הקפיטליסטית בהכרח תוביל להתדלדלות המונית מפני שההון העולמי ירוכז בידי המיעוט החמדני הרודף בצע.

יתכן שהוא צודק, שהעשירים מתעשרים עוד יותר ומעמד הביניים והעניים – לא. חלה חזרה של מלחמת המעמדות, פועלים מכל העולם דורשים את החלק המגיע להם מהכלכלה העולמית, גובר המתח ביחסים בין המעמדות הכלכליים השונים, הממשלה חושבת יותר על התאגידים מאשר על העם, ייתכנו מהומות. בינתיים המהפכה של מרקס לא התממשה. אולי לפועלים בכל העולם ישנן אותן הבעיות, אך הם עדיין לא התאחדו על מנת לפתור אותן. קונפליקט המעמדות מוביל לסיסמה הקוראת לתקן את החלוקה של כל הטוב שנוצר בעולם. למרות הקריאות מסוג זה, המערכת הכלכלית הקיימת ממשיכה להזין את המחלוקת בין המעמדות. באופן כזה הסיכויים שלנו די קלושים: מרקס איבחן את חסרונות הקפיטליזם והגדיר את התוצאות שלהם.

התייחסותי: האגו יגדל עד מידה כזו שייאלץ אותנו להתעלות מעליו. האדם בתוכו ירגיש את עצמו כמו בעבדות מצרים ויהיה חייב לצאת מהשעבוד הזה ולעבור לחיים בתכונת ההשפעה, חיים של הדדיות, דאגה, שוויון, עד ל"ואהבת לרעך כמוך." הטבע אינו משאיר לנו כלום חוץ מזה! השאלה היא רק במעבר עצמו לרמת הקיום החדשה – או דרך מודעות, החינוך וההשכלה האינטגרליים, או דרך מאבק קשה.

ידיעות קודמות בנושא:
חוסר השוויון בולם את ההתאוששות
הדור האחרון של "מעמד הביניים"
איך לשלב צדק חברתי עם צמיחה כלכלית?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest