דף הבית / אהבה / מי שאוהבים אותו, הוא תמיד יפה!

מי שאוהבים אותו, הוא תמיד יפה!

שאלה: בספרים הקדושים לעיתים קרובות מדובר על יופי האישה: במראה החיצוני, באופי, באימהות, ועוד. אבל בשום מקום אין תיאור מפורט של שלמותה, כמו ב"שיר השירים". מה שלמה המלך רוצה ללמד אותנו?

תשובתי: הוא רוצה לומר, שהמציאות שבה אנחנו נמצאים, החומר הדומם, צומח, חי ובני האדם, היא יפה, טובה ומושלמת. ורק ביחס ובתיקון האישי שלי תלוי, האם אני אוכל להתייחס אליה באהבה חלוטה.

מדובר על יחס כלפי הטבע הכללי ותיקון האדם: עד כמה השלמתי, כיסיתי את היצר הרע שלי באהבה הזאת. אז אני לא רואה במציאות שום פגם, היא כולה, כמו אישה יפיפייה.

אין לנו מילים אחרות להבעת אהבה, כולל גם אהבה נכונה. כי אנחנו מבינים את האהבה כלפי מישהי רק כניצול זה את זה. זאת אהבה כזו, שאני מוכן לתת ולמלא במידה שאני מקבל תענוג.

ואילו כאן מדובר על אהבה הפוכה – אני נותן, ממלא אדם אחר, מתוך רצון לעשות לו טוב. ואז, לצורך בדיקת היחס שלי אליו אני חייב את היצר הרע: האם אני פועל למעלה מהשנאה, הריחוק, הדחייה?

האם אני מסוגל לזה? כך אני בודק שזו באמת אהבה אמיתית וכנה שמגיעה מהיצר הטוב, ולא אגואיסטית שנובעת מהיצר הרע. אהבה כזאת נקראת "אהבה שאינה תלויה בדבר". במה היא לא תלויה? בקבלה, מפני שהיא נבנית על השפעה.

מדוע הספר הזה נקרא "שיר השירים"? בשיר רגיל אנחנו מדברים על תענוג: "אני אוהב אותך, רוצה ליהנות ממך". ואילו "שיר השירים" אומר להיפך, אני רוצה טוב לזולת.

שאלה: אנחנו רואים, שלאורך כל הספר הזה כל הזמן מדובר על יופי. מה מבוטא על ידי המושג "יפה"? למה במצב של התאהבות כל העולם נראה לאדם יפה?

תשובתי: זה נקרא "על כל פשעים תכסה אהבה". יצא לך לראות כיצד אימא מרימה את התינוק שלה ומראה לך: תראה, כמה הוא יפה!? היא גאה בו וזה טבעי לחלוטין. מי שאוהבים אותו, הוא תמיד יפה, ולכן אין לנו סטנדרט ליופי.

אם אני רוצה למלא את הזולת ונהנה מהרצון הזה, אז ככל שיותר חסר לו, ככל שאני יכול למלא ולהשלים, במידה הזאת אני אוהב אותו יותר בדאגה שלי, וכך הוא יפה יותר בעיניי. אז הכול נעשה בו יפה. הורים לילדים מאומצים אוהבים אותם לא פחות, ולפעמים אפילו יותר מאשר את הילדים שלהם עצמם. כדי להשיג אהבה הם משתדלים לתת להם יותר, יותר למלא, ומזה הם אוהבים אותם עוד יותר.

נאמר: "על כל פשעים תכסה אהבה". אהבה לא יכולה להופיע אם לפני כן לא הייתה חלוקה. צריך להיות ריחוק, התנגשות, התנגדות, ומעל זה נוצר חיבור, חיבוק, אהבה. ואז היופי מופיע כתוצאה: מי שאוהבים אותו, נראה יפה, כמו תינוק עבור אימו.

שאלה: באחד הפסוקים שלמה המלך אומר: "אחת היא יונתי תמתי". מה מסמל הביטוי "אחת", יחידה?

תשובתי: אין שום דבר אחר. זוהי בריאה אחת, מערכת מושלמת אחת. דווקא הודות להשלמת כל התכונות החיוביות והשליליות שקיימות יחד, מופיע היופי. יופי, זו שלמות. השלמות מופיעה כאשר אני רואה שדברים טובים ורעים משלימים זה את זה ולא יכולים להתקיים ביחידות. טוב, לא יכול להתקיים ללא רע, והרע, מהווה תמיכה לגילוי הטוב.

עכשיו, ב"אישה" הזאת, כלומר בכל הבריאה, אנחנו מגלים רק את הרע. מאחר ואנחנו מסתכלים רק מתוך היצר הרע שלנו, אז לא יכולים לראות שום דבר טוב. אבל זהו שלב הכרחי, כי עד ל"שיר השירים" האדם צריך לגלות את כל הפגמים, את כל הפשעים, ורק על זה מגיעה האהבה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 189, 28.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אהבה ארצית, היא מלכתחילה חסרת ערך
יצר לב האדם רע מנעוריו
רחוב דו-סיטרי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest