דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מי אנחנו: בני חורין או ברגים של הבריאה?

מי אנחנו: בני חורין או ברגים של הבריאה?

בחירה חופשית זהו הנושׂא החשוב ביותר, מאחר והוא מעמיד לפנינו את הבעיה העיקרית ביותר של החיים שלנו: האם אנחנו מנוהלים לגמרי מלמעלה, כמו כל חלק אחר בטבע? הרי אנחנו רואים, שהכול נע ומתנהל תחת הנהגה מלמעלה, תחת הנהגת הטבע, כלומר הבורא.

אין שום דבר שיוצא ממסגרות הטבע. קיימות פעולות שאנחנו רואים כיצד הן מוסדרות, וישנן כאלה שהכוח המנהל אותן, נסתר מאיתנו. ואנחנו, כשהיינו צעירים, חשבנו שאנחנו בעלי הבית על החיים שלנו, אך ככל שהתבגרנו ורכשנו ניסיון חיים, הבנו שהחיים הם שמנהלים אותנו, ולא אנחנו מנהלים אותם.

ובאמת, היכן היא הבחירה החופשית, אם אנחנו מוצאים שבכל דרגות הטבע פועלים חוקים נוקשים וקבועים: פיזיים, כימיים, ביולוגיים. ואם אנחנו באיזה מקום לא רואים את החוק, זה סימן שפשוט עדיין לא גילינו אותו לעצמנו, ולא בגלל שהוא לא פועל שם בוודאות מוחלטת. כיצד יכול להישאר איזה חלק בלתי נשלט של הטבע, שעליו לא פועל שום חוק? זה פשוט בלתי אפשרי! בכל מקום שבו אנחנו מגלים את הטבע, אנחנו מגלים חוקיות מדויקת.

ומה זה בחירה חופשית, אפשרות לעשות איך שנוח לי, מבלי להיות כפוף לחוק הטבע הדטרמיניסטי?! מהיכן יכולה להיות לנו בחירה חופשית? האם יכול להתקיים בטבע כזה כתם לבן שאינו כפוף לו? – יוצא, שכל החופש המדומה שלנו, זו אשליה של ילד קטן שהושאר לשׂחק בחדרו תחת השגחה צמודה, אך הוא חושב שהוא חופשי. כלומר כל החופש מוסבר על ידי חוסר הידיעה שלנו בלבד. וזה מה שנקרא חופש (חירות)?!

אז מה זה "אדם"? עוד חלק אחד של הטבע שמנוהל באופן שלם מלמעלה ואפילו בעצמו אינו חושד בכך? ואם אנחנו סתם בובות על חוט, זה אומר שאיננו עושים לא טוב ולא רע, אם אני פועל בהתאם לחוק, אז מה כבר ניתן לדרוש ממני? כל מה שפתאום התחשק לי לעשות, זהו אינסטינקט טבעי שמסובב אותי ומנהל אותי מבפנים ומבחוץ. לא יכול להיות לא שׂכר ולא עונש, אם אנחנו ברגים פשוטים בבריאה. אז במה כל המשמעות שלנו, אם כל זה משׂחק מכור מראש?

ולכן, קודם כל עלינו לברר האם בכל זאת קיימת אצלנו איזו בחירה חופשית, ומה היא. כי אם זו באמת בחירה, אז כאן אפשר להרוויח בגדול או להיפך, להפסיד הכול… לכן, זהו הנושׂא החשוב ביותר בחכמת הקבלה, הרי ממנו מתחיל השלב הבא: האם יש לנו בחירה חופשית או לא, ואם יש, אז במה וכיצד אני יכול להשתמש בה בתועלת המרבית?

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "חירות", 08.10.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest