דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / להיות מקובל / מיהו יהודה לייב הלוי אשלג "בעל הסולם"

מיהו יהודה לייב הלוי אשלג "בעל הסולם"

שאלה: מי היה יהודה לייב הלוי אשלג "בעל הסולם", ומה הייתה תרומתו עבורנו בחכמת הקבלה?

תשובתי: בעל הסולם היה אדם מיוחד מאוד. בגיל צעיר הוא היה בקי מאוד בכל התורה. בתחילת המאה ה-20 הוא זכה כבר לתואר דיין בוורשה, וזכה לכבוד רב, אבל הוא דאג מאוד לתיקון העולם. לכן שלא כמו כל האנשים שעסקו בפנימיות התורה, בחכמת הקבלה, הוא רצה מאוד לפרסם את החכמה, להביא אותה לשימוש בשדרות העם, כמו שהוא כתב.

פועלו היה מנוגד לדעת הקהל הרחב האורתודוכסי, ולכן הם פעלו נגדו, עד כדי כך שבסופו של דבר נאלץ לעזוב את וורשה ולהגיע לארץ ישראל. גם בארץ ישראל בהתחלה הוא לא רצה לדבר על מיהו ומהו וחי כאדם רגיל.

מאוחר יותר הכירו בו וידעו שהיה דיין מוורשה שחי בירושלים בצניעות, ולכן לא הייתה לו ברירה והוא קיבל תואר "רב" בגבעת שאול בירושלים, וגר שם. בהמשך הוא התגלה כאדם שלומד את חכמת הקבלה וגם מלמד. חוג קטן של לומדי חכמת הקבלה התקבץ סביבו. באותה תקופה הוא למד, לימד וכתב. בעל הסולם השאיר כתבים רבים שבלעדיהם לא היינו יכולים היום להתקדם לקראת גמר התיקון של העולם.

בין הכתבים שלו היה "תלמוד עשר הספירות", שהוא היסוד של חכמת הקבלה, וכן עוד חיבורים פילוסופיים שונים, הוא כתב  מאמרים שמדברים על הקשר בין האדם לעולם, להשגחה עליונה, לעולם העליון, וגם על דור האחרון, על דורנו, זמננו. עברו כבר שישים, שבעים שנה מאז שהכתבים האלו יצאו לאור, אבל עד היום הזה, אנחנו עדיין משתמשים בהם ולוקחים כל דעה שלו על זמננו ועולמנו וממשיכים את דרכו. הוא היה ממש מורה דרך של הדור האחרון הנוכחי.

 

מתוך תוכנית "העולם", 2.2.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest