דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מחקר מדעי בארגז חול לילדים

מחקר מדעי בארגז חול לילדים

שאלה: מדוע מנעו המקובלים את ההתפשטות של המדע הרגיל הגשמי בעם ישראל?

תשובה: המקובלים לא מנעו את התפשטות המדע, הוא התפתח במידה שהיה בו צורך. הרי, לפני חורבן בית המקדש כל העם עסק בהשגה רוחנית במסירות נפש מלאה. למה הם היו חייבים לחקור חרקים ביער או את החשמל?

המדע החיצוני חוקר כיצד לעבוד עם כל מיני ביטויים של האור בעולם הזה במדרגה הנמוכה ביותר. אין בזה שום תועלת אם אני יכול לעבוד ישירות עם הבורא, עם אותן התופעות במדרגה גבוהה יותר. שם אני באמת נכלל בפעולה ועובד עם התופעה – זה הבדל גדול.

בהשוואה לעבודה הנעלה הזאת, המדע החיצוני זה פשוט משחק ילדים בארגז חול. לכן עם ישראל לא עסק במדע מעבר למה שהיה נחוץ לבנייה, או כדי לספק את צרכי הגוף. מה היה הטעם להתעסק בו יותר?

לכן, היו אנשים שידעו לעבד עורות, להכין אוכל, לבנות בתים – לעשות כל דבר השייך להכרחיות, אך לא יותר: למען פרנסה, משפחה, המשך הדור. לא היה אפשר בלי זה, ולכן היה צריך לספק את הדברים הללו.

אבל כסף, כבוד, מושכלות – אלה הם רצונות אנושיים שגורמים לפירוד החברה, ולכן הם נשארו ברמה מינימלית. רק אחרי שעם ישראל יצא לגלות, הוא בהדרגה החל לרדת יותר ויותר נמוך.

בגלות לא הייתה אפשרות לעסוק בשום דבר, ולכן העם פעל במסגרת האפשרית – בעיקר במסחר, בפיתוח המערכת הבנקאית, מפני שבזה היה ניתן לעסוק בכל מקום וזה נתן ביטחון. בצורה כזאת היה אפשר להבטיח את העתיד.

בזכות העובדה שיהודים התפזרו בכל אירופה והמזרח התיכון, הם היו מסוגלים ליצור בתוכם את הרשת, בדומה לרשת האינטגרלית הגלובלית שבימינו – במסחר, בתעשייה ובפיננסים. הם החלו לבנות אותה עוד לפני 2000 שנים. אם יהודי כלשהו מספרד הגיע למצרים, למרוקו, לטורקיה, למדינות צפון אירופה, הוא תמיד היה יכול למצוא שם יהודים שהייתה לו איתם שפה משותפת: היה יכול להתארח אצלם, להבין את חייהם, והם הבינו אותו.

בין עמים אחרים לא היה שום דבר דומה לזה. באירופה היו רק כפרים קטנים מפוזרים במרחק רב זה מזה. ליהודים היה קל לבנות מערכות כאלה, הרי הם הרגישו את עצמם שייכים לעם אחד, לבורא אחד, למדו מאותם הספרים, קראו את אותן התפילות. ובנוסף, לא ידוע מה יקרה לי מחר. ואתה אדם שאפשר לסמוך עליו, כי יש לך יראה כלפי הבורא. ולכן אני משאיר אצלך איזה סכום שחסכתי לעת צרה. ואם קורה משהו, אני תמיד יכול לבוא אליך ואתה תחזיר את מה ששייך לי.

מזה החלו להתפתח מערכות המסחר והתעשייה. לא היה להם צורך במדעים חיצוניים, כי הייתה להם מערכת משלהם. הספרים נמסרו ממקום למקום. זאת הייתה רשת מאוד חזקה. דווקא דרכה האנושות החלה להתעורר ולצאת מתקופת הברבריות.

מתוך השיעור על הקדמה לספר "פנים מאירות ומסבירות", 11.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מדע של תקופת המעבר
אזהרה של החכמים הראשונים
חברה עתידנית בעולם קדמוני

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest