מחוסרי חומר דלק

בעל הסולם, מאמר "השלום":

"כי הכל רואים, איך חברה גדולה, כמדינת רוסיא… עם רכוש של חמרי דלק גלמיים,… ובטלו למעשה כל קנין פרטי, וכל אחד אין לו דאגה אחרת, זולת לטובת החברה…ובמקום שהיה להם להתרומם ולהתקדם על המדינות הבורגניות, ירדו מטה מטה הולך ורדת. והוא, כי כל העבודה הזאת, היקרה והנשאה, שהוא "ההשפעה לזולתו", שהחלו לעבוד בה, צריכה שתהיה לשם השי"ת ולא לשם האנושיות…".

שאלה: מהי התוספת הזו "לשם השי"ת", שהייתה חסרה להם?

תשובתי: לא מספיק לעבוד לשם החברה כדי שהיא תהיה עשירה, יפה וטובה. לא מספיק לגרות את האנשים שיהיו יפים וחזקים, שיוכלו להתגאות בהישגים שלהם בפני כל העולם. ואפילו זה לא עזר, על אף שעבור הרוסים זהו אמצעי מאוד חזק, יש להם צורך פנימי להוכיח לכולם שהם הכי טובים. בכלל, זה קיים בכל עם, אבל בעם הרוסי במיוחד.

גם אמצעי הדיכוי לא עזרו: הרעב, הטרור, הרציחות, שכל אלה נועדו לחייב את האנשים לעבוד למען החברה, כאשר האדם לא רואה תועלת בכיס שלו, שהוא לא מביא הביתה יותר מהאחרים. אחד עובד קשה ומשקיע, והשני לא כל כך, אבל שניהם מקבלים שכר זהה. אז מאיפה האדם ייקח "חומר דלק" לעבוד יותר קשה? לא עזרו שום אמצעי דיכוי, לא עזרה אפילו הגאווה הלאומית. מה לא ניסו במשך עשרות השנים של קיומה של ברית המועצות? – הכול בסופו של דבר היה חסר כל תוצאה.

כי אם אני לא מכוון את המאמצים שלי להשפעה לבורא, ומשם מקבל "חומר דלק" כדי לעבוד נגד האגו, אז אין לי מקורות אחרים. אפילו מהפחד שיהרגו אותי, אני לא מסוגל לעבוד "סתם כך". במהותי, אני "מכונה" שדורשת תדלוק, מילוי. אם ישלמו לי עבור היגיעה שאני נותן, או לפחות יתנו לי אוכל ומיטה, כמו לעבד. אבל שאני מרצוני אוותר על האגו שלי? כזה יצור, כמוני, לא מסוגל לזה על פי ה"הגדרה".

אבל המנהיגים הסובייטיים דמיינו שזה אפשרי. הם לא הבינו את מארקס שאמר דברים פשוטים: לצורך כזו עלייה חייבת להיות חברה מפותחת ומתקדמת, שהשיגה התפתחות בטכנולוגיה ובשאר התחומים. אם בחברה כזאת ננהיג את מה שאנחנו מכנים "חינוך אינטגרלי", אז קומץ של אנשים שקשורים לרעיון ההתחלתי מתוך ה"נקודה שבלב", מסוגלים להוביל אחריהם את כל השאר. חוץ מזה אין שום אפשרויות וסיכויים. לפחות חלק קטן של האנשים חייב להיות מכוון ל"לשם השי"ת".

אבל לקומוניסטים לא היה שום דבר משותף ושום קשר לעבודת ה', ולכן לא יכלו להישאר בכיוון שקבעו לעצמם, למרות כל אוצרות הטבע שבמדינה…

מתוך שיעור על מאמר "השלום", 15.02.2013

ידיעות קודמות בנושא:
בצומת הסערה
קרל מרקס וחכמת הקבלה
רוסיה ואירופה בדרך לרוחניות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest