דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?"

"מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?"

שאלה: "ליל הסדר", זהו לילה מיוחד עבור עם ישראל. נחשב, שבלילה הזה העם הזה נולד והחל את דרכו החדשה. אז באמת, במה כל כך מיוחד הלילה הזה של היציאה ממצרים?

תשובתי: האדם מתחיל להרגיש שהוא נמצא בגלות מצרים, בעבדות של האגו שלו, שנקרא "פרעה", וצריך לצאת מתחת לשליטתו, לברוח, אך הוא אינו יכול לעשות זאת. הוא מתחיל לצעוק פנימית, הוא לא מסוגל יותר לסבול חיים כאלה. הוא משקיע מאמצים כלפי הקבוצה, הסביבה, המורה, הספרים. הוא מרגיש את עצמו בכלא אמיתי, בחושך.

לאט לאט הוא שוקע לתוך מצב שנקרא "חושך מצרים", ליל יציאה ממצרים. הלילה הזה הוא חושך מוחלט, ולא נשארת לו שום תקווה, שום סיכוי בחיים. הוא לא מרגיש שהוא מסוגל להמשיך לחיות בתוך האגו שלו, בכך ששונא את כולם ואין בכוחו להתייחס טוב לאף אחד.

הוא משתדל לאהוב את החברים, לאהוב את הזולת כמו את עצמו, אבל רואה, שלהיפך, הוא הופך ליותר ויותר גרוע. ה"פרעה" שבו, האגו שלו, מתחזק והופך לאכזרי יותר ויותר. ואז בסופו של דבר, האדם נשבר, בזה שרואה שאין לו שום סיכוי לצאת מהעבדות הזאת.

הוא עובר מצבים פנימיים קשים מאוד, שבסופו של דבר מצטברים יחד: כל הניסיונות שלו לברוח מהאגו שלו, להתעלות מעליו, וכל הניצחונות של האגו שמראים לאדם עד כמה חזק ה"פרעה" הזה מחזיק אותו מבפנים. הוא מוצא את עצמו ממש במרכז המאבק של שני כוחות: מצד אחד, האדם לוחץ, בכך שמשתוקק לצאת לחופשי, ומצד שני, האגו, שנתלה על הרגליים שלו ולא נותן לו לברוח.

בסופו של דבר, שני הכוחות הללו משיגים את הפסגה של המאבק ביניהם, והאדם שמוצא את עצמו ביניהם, מרגיש חושך מוחלט. המצב הזה נקרא ליל יציאה, חושך מצרים. ואז הוא פתאום שומע קריאה מתוך החושך הזה: "אתה חייב לצאת! אתה מסוגל לעשות את זה! אתה יכול לקום ולברוח מהאגו שלך, כאן ועכשיו, בחצות, כלומר מהמצב החשוך ביותר. אל תיקח איתך למצב החדש שום דבר, חוץ מאותם הדברים שבוודאי תזדקק להם לצורך ההשפעה, להשגת האיחוד, החיבור, האהבה".

במקרה כזה האדם מוכן לצאת ובורח מהאגו שלו, רוצה להתעלות מעליו. זו נקראת "לידה רוחנית".

מתוך תוכנית הטלוויזיה "המקובלים כותבים", ליל הסדר, 04.03.2013

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest