דף הבית / אהבה / מה זו שנאה?

מה זו שנאה?

שאלה מה  Facebook: מה זו שנאה?

תשובתי: אהבה ושנאה אלה כוחות שמניעים את האדם ומנהלים את העולם, מה שאני סובל ממנו  מעורר בי שנאה, מקור לייסורים, מה שאני נהנה ממנו מעורר בי אהבה, מקור לתענוגים, כך הכוחות האלה באים לידי ביטוי באגו שלנו. אני מעריך הכול רק לפי: רע לי או טוב לי כתוצאה מתופעות כאלה או אחרות, מהמילוי.

הערה: בדרך כלל, אדם נרתע ונרעד מהמילה "שנאה", מבחינתו זה מצב קיצוני מאוד: מלחמה, רצח.

התייחסותי: על האדם לעלות במקצת לדרגה פילוסופית, מפני שאנו נמצאים בתוך הטבע שבו יש שני רגשות, אהבה ושנאה או כאב ותענוג שכל הזמן מנהלים אותנו וללא ההרגשה של שתי התופעות המנוגדות הללו, איננו יכולים להתקיים. לא היינו מרגישים חיים אם לא הייתה לנו הרגשה תמידית של אהבה ושנאה.

שאלה: מדוע אתה נוהג לומר ששנאה אמתית קיימת רק בדרך לאהבה?

תשובתי: מפני שהיא מיועדת רק לשם כך. אם הרצון ליהנות שבנו אינו מתמלא אז אנו סובלים ואם הוא מתמלא אנו נהנים ועל זה בנוי הכול. הכול פשוט מאוד: קיים תא קטן ואם לא נמלא אותו הוא סובל ומתייחס בשנאה למקור שלא ממלא אותו, הוא רוצה לשנות, להמיר, להשמיד אותו, העיקר לא לסבול, אבל אם מופיע מקור שממלא אותו, אז היחס  כלפיו נקרא אהבה, אין דבר אחר למרות שקיימות גם מערכות זיכרון ושיחזור שונות הבונות את היחסים בינינו.

שאלה: כלומר, אנו כל הזמן מרגישים אהבה ושנאה כלפי הבורא?

תשובתי: כל מה שאנו מרגישים בעולם הגשמי אנו מרגישים ביחס לבורא מפני ש"אין עוד מלבדו". כל מה שקיים סביבנו אלה התגלויות שלו ביחס אלינו, הוא שולח לנו הרגשה של ייסורים או תענוגים שכלפיהם אנו מרגישים שנאה, סלידה, דחייה או להיפך, משיכה ואהבה.

שאלה: אם אנו שונאים מישהו זה אומר שאנו שונאים את הבורא?

תשובתי: בוודאי, מפני ש"אין עוד מלבדו" הוא שמארגן לנו הכול, כל החישובים צריכים להיות מנוהלים רק עם הבורא. אם האדם מתחיל לכוון את עצמו רק לבורא, מתוך הבנה שרק הוא קיים לפניו, אז הכול רגוע וטוב, הוא יודע כיצד להתנהג ולהתנהל ביחסים שלו עם הבורא, ויודע מה עליו לעשות כדי שהבורא יורגש כטוב, ממלא, אוהב, אהוב ביחס אליו. על כך מדברת חכמת הקבלה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 18.1.2017

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest