דף הבית / משבר עולמי / מה דורשים האנשים בכיכר

מה דורשים האנשים בכיכר

שאלה: בשבועות האחרונים אנחנו רואים כיצד במדינות שונות ההמונים מתחילים לצאת להפגנות כנגד הממשלות, במחאה על כך שהן מנותקות מהעם. כיצד ניתן להעביר להם את הרעיונות של חכמת הקבלה על החיבור הכללי ולגרום להם להרגיש שהוא הפיתרון?

תשובתי: זוהי שאלה חשובה מאוד, שנעשית אקטואלית יותר ויותר. זוהי בעצם השאלה על האיחוד שדורשים בני האדם. האדם שואל: "כיצד אני, האדם הרגיל והפשוט, שמרוויח שני דולר ליום (כמו ההמונים במצרים, למשל), מסוגל לקבוע משהו בחיים?"

הם אינם יכולים לעזוב את הכיכרות ולהתפזר לבתיהם. הרי אז הם יצטרכו לחזור לחיים העלובים האלה, ששווים שני דולר ביום. ובינתיים הם מפגינים, וקיימת אצלם התחושה שהם מנהלים משהו, עושים משהו, שהשלטון בידיים שלהם ולא בידי הממשלה.

לא ניתן יהיה לספק את הדרישה הזאת בכך שיוסיפו להם עוד דולר אחד ליום. צריך לחשוב מה לתת למיליוני האנשים האלה כדי שהם ירגישו שהם קיבלו את הכוח לנהל, לעשות שינויים. וזאת בעצם הבעיה האוניברסלית, העולמית, שמתחילה עכשיו להתעורר בקרב מסות יותר ויותר גדולות של אנשים בעולם.

והממשלות מתחילות לחשוב מה ניתן לעשות. המנהיגים מוכנים לוותר על מקומם ולבצע כל מיני שינויים, אך זה לעולם לא יספק את העם. עוד נהיה עדים להרבה הפגנות והפיכות, עד שבסופו של דבר תגיע ההחלטה: אנחנו חייבים לתת לאדם האחרון, הפשוט ביותר, את התחושה שגם הוא מנהל, בעל שליטה וכבוד עצמי.

האנשים גדלו! הם יוצאים לרחובות ומרגישים את עצמם כבעלי בית. עם כזאת הרגשה, לא ניתן לשחד אותם אפילו בכסף. הם יתחילו להתעורר וליצור אווירה מסוכנת מאוד. אינני מתאר לעצמי כיצד הממשלות יוכלו לנהל אותם.

אפילו אם יחליפו את הממשלה ויכניסו לתוכה את נציגי העם, ברגע שהם יתחילו לשלוט ולנהל, הם יתנתקו מהעם. ברגע שהם יקבלו את השלטון לידיהם ויתחילו להתענג להם שָם למעלה, האדם כבר לא ירגיש שהם הנציגים שלו, כל עוד הוא ממשיך לחיות בכפרים ובשכונות המצוקה.

עוד נראה את ההתפתחות הזאת בזמן הקרוב. בסופו של דבר לא תישאר ברירה והאנושות תהיה חייבת לעמוד בפני השאלה: מה לעשות כדי שכולם יהיו שווים? הרי רק תחושת השוויון המלא תוכל לתת לכל אחד את ההרגשה שהוא ראש הממשלה, שהוא מקבל את ההחלטות, שהוא אדם גדול. זה לא אומר שתהיה לו שליטה ישירה על האחרים, אך זאת צריכה להיות הרגשתו הפנימית. דבר כזה יתאפשר רק על ידי החיבור בין בני האדם, ואליו אנחנו מתקדמים.

הסוציולוגים בינתיים אינם מכירים את התופעה הזאת, והם נותנים תחזיות שטחיות וזהירות. אולם אני חושב שבאותן המדינות שבהן התהליך הזה כבר החל, לא יהיה ניתן לעצור אותו. הממשלה צריכה לחשוש מהעם, שכבר הרגיש שהוא מסוגל לשנות משהו ולשלוט. עד שכל אחד לא ירגיש שהוא שווה לכל האחרים, הוא לא יירגע. העולם מתקרב לכך.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", 17.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
החוקים החדשים של העולם הגלובלי
ממשלה שמשקפת את העם
בנוגע למצרים, ולא רק

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest