מהעולם הבא – למציאות

שאלה: האם עיסוק רציני בחכמת הקבלה לא מפריע לאדם להישאר דתי?

תשובתי: אם האדם היה דתי, הקבלה אינה מפריעה לו לשמור על הרגליו, כגון מנהגים מסורתיים, ותרבות עממית. אך הוא כבר אינו יכול להאמין בצורה עיוורת בעולם הבא ובשכר/גן עדן או עונש/גיהינום, כי הוא מתכוון לגלות את הבורא עוד בעולם הזה, ודבר זה מנוגד לזה.

בהדרגה הוא מפסיק לצפות לשכר שמחכה לו אי שם אחרי מותו בעולם הבא, תמונה זו בקושי רב נעלמת בהדרגה, וכל ציפיותיו עוברות להווה, גילוי כאן ועכשיו! המיקוד זז מהעולם הבא לעולם הזה, לתוך החיים האלה. כך בהדרגה משתנה יחסו ל"עולם הבא" ולבורא כמציאות שהוא מתקרב אליה ומתכוון לגלות כאן, בחיים האלה. זו מטרתו, תכלית חייו, בשביל זה הוא חי וממלא אחר עצותיהם של המקובלים. לכן קשה לאדם להישאר בסביבה דתית שהוא רגיל אליה, כי הוא מרגיש שהוא אינו מתאים לה. האנשים שם עדיין מאמינים בשכר אחרי מותם ובהתאם לכך עושים את כל מעשיהם. אפילו את השכר בעולם הזה הם מתארים אחרת, לכן הוא מרגיש ניבדל מהם, וההבדל הזה מרחיק ביניהם.

אך זה אינו מביא להתעלמות מהדת, כיוון שצורה זו צריכה בסוף להביא את האנושות כולה לקבלה, לגילוי אמיתי של הבורא ושל האור. מקובלים מתייחסים בכבוד לכל אמונה. הדת נוסדה על ידי אברהם אבינו ותהיה קיימת כל עוד האנשים יהיו זקוקים לה, עד שיהיו בשלים לגלות את הבורא. במידת בשלותם הם יתחילו לעבור מהדת לגילוי האמיתי, בהדרגה ישנו את מטרתם, אך לנו אסור לזרז את תהליך התפתחות הזה. עלינו רק להראות לאדם את האפשרויות הקיימות.

בוודאי שקודם כל יגיעו לקבלה אנשים שאינם דתיים כי הם מרגישים חוסר שביעות רצון יותר גדול מאשר הדתיים. אדם חילוני חשב שהוא שולט בחייו, עד שלפתע הוא מגלה שאין לו שום בחירה חופשית, דבר זה משפיל אותו ודוחף אותו לשכחה או לקבלה. אילו הוא אדם דתי וחושב שעדיין ישנו בורא שבכל זאת דואג לו, אם הוא יכול, הוא יסגור את עיניו ויהפוך לקנאי יותר גדול כדי להגן על עצמו מהספקות ומהריקנות. הוא ישנא ביתר שאת את הקבלה שפוקחת את עיניו ומגלה לו שיש רק מטרה אחת והיא גילוי הבורא. אך בכל זאת הוא יותר מוגן מזעזועים, עד שחוסר שביעות רצון זה יגיע לו מצד הטבע, הבורא, וידבר בתוכו, רק אז הוא ייכנע לקבלה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "גוף ונפש", 30.11.2010

ידיעות קודמות בנושא:
על הבדלי התרבות
"הדת" הפנימית של הנשמה
אמת בתור שׂכר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest