דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מדרגות עלייה: מ"עבד" ל"אדון"

מדרגות עלייה: מ"עבד" ל"אדון"

"ואם אמר יאמר העבד אהבתי את אדני את אשתי ואת בני לא אצא חפשי: והגישו אדניו אל האלהים והגישו אל הדלת או אל המזוזה ורצע אדניו את אזנו במרצע ועבדו לעלם." (תורה, ספר "שמות", פרשת "משפטים", פרק כ"א, פסוקים ה'-ו').

על ידי רכישת תכונת ההשפעה, האדם הופך להיות חופשי ומבצע בעצמו את הפעולה: "אני לא הולך, אני נשאר כאן ואוהָב את אשתי ואת ילדיי". הוא מוכן לעבוד עם כל הרצונות, עם תכונת ההשפעה, ולוקח על עצמו עבודה עם ה"מלכות", עם האגו. לכן הרצון שלו זה חיסרון, "חור באוזן", בתכונת ה"בינה".

האוזן מסמלת את תכונת ה"בינה", ההשפעה. והחור, שנעשה על ידי האדון, זו אותה הרגשת החיסרון שאותו הוא עוד צריך לתקן, דווקא מה שמסמלים אשתו וילדיו.

האדם בעצמו לא יכול לבוא לחיסרון הזה שאותו נותן הבורא והאדם רוצה להמשיך להיתקן. אבל כדי להרגיש רצון כזה, הבורא עושה לו "פתח", נותן הרגשת חיסרון. כי תכונת ה"בינה", זו תכונת ההשפעה, וכדי לעשות בתוכה חיסרון צריך לעלות לדרגה עוד יותר גבוהה. זוהי כבר המדרגה הבאה שבה האדם יעבוד עם הרצון החדש שלו.

זה בכלל לא פשוט לעשות חוסר בשלמות, אי שלמות, זה רק בכוחה של תכונת הבורא. לכן הוא נקרא "בורא", עושה משהו מחוץ לעצמו, מחוץ לשלמות. כל מה שנברא, זה חוסר שלמות, וחוסר שלמות כזאת יכול היה לעשות רק הבורא. אין זה בכוחו של האדם. אנחנו תמיד הולכים אל השלמות.

עכשיו, כאשר אצל העבד הופיע הרצון להפוך להיות אדם, והוא עלה עד לדרגת ה"בינה", עד לדרגת החופש, הוא אומר: "אני לא רוצה להיות חופשי, מפני שאוהב את אשתי והילדים. אני רוצה לתקן את הרצון הזה ושהם יהיו יחד איתי".

כלומר, הוא רוצה לעלות איתם. זוהי הכרה מאוד גבוהה, תכונת ה"בינה", שרוצה לעבוד עם ה"מלכות", רוצה לתקן את הבריאה. ולכן האדם מגיע לדבקות עם הבורא, כיוון שהוא נשאר לנצח ליד אדונו.

אם הוא עד כדי כך גדל, שמרגיש צורך בעבודה עם אישה וילדים, כלומר עם כל הרצון האגואיסטי שלו, ויכול להעלות אותו הלאה, אז הבורא מקרב אותו אליו ועוזר לו לעשות את זה.

וכך, מבחינת "עבד", האדם עולה עד לדרגת "אדון". מקודם הוא עבד אצל בעל הבית כעבד. ועכשיו, אף על פי שתכונת העבד בזאת נשארת, הוא כבר נקראת "עבד ה'", שאוהב את בעל הבית, שהשיג את ה"בינה" מתוך הכרה.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 11.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
שתי דרגות של רצונות: אב ובת
ניגוד שמגלה את תמונת העולם האמיתית
הרצונות הפרטיים של האדם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest