דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / דרגות הבחירה החופשית

דרגות הבחירה החופשית

שאלה: באיזה אופן תגיע כל האנושות לתיקון? האם עניין הבחירה החופשית יעמוד בפני כולם או רק בפני המיעוט שמוביל את התהליך הזה?

תשובתי: הבחירה החופשית, כמו כל תופעה, מורכבת מארבע דרגות: דומם, צומח, חי ומדבר. הבחירה החופשית של ההמונים מסתכמת בכך שעליהם ללכת אחרי אלה שנמצאים בראש התהליך. זה אומר שהם חייבים להבין את מצבם, להבין את תפקידם של המנהיגים, להבין את המטרה הכללית ולהיכלל בהשגתה. גם אצלם קיימת השגה מסוימת בהתאם לשורש הנשמה, כמו גם עכשיו בעולם שלנו.

למשל, מדוע בני אדם מסוימים מסתפקים בהישגים צנועים ואחרים משתוקקים למקסימום? – מפני שבהתאם לשורש הנשמה, כך מוליך אותם הרצון לקבל האופייני להם. זה אינו תלוי בבחירתו של האדם, אלא הוא פשוט נולד כזה. בגמר התיקון, כשכולם יתאחדו למעגל, יתבטלו כל ההבדלים. אך תוך כדי תהליך התיקון, כל אחד חייב לגלות את שורש נשמתו ולהתפתח בהתאם אליו.

בעל הסולם כתב שלאחר שישראל (הנשמות שמשתוקקות לבורא, שנמצאות בראש הפירמידה) ינועו קדימה, כל העולם יימשך אחריהם. אם כך, חופש הבחירה האמיתי קיים רק לאלה שבהם מתעורר הרצון להשפיע, וכאלה אנשים מתגלים יותר ויותר בכל רחבי העולם. כולם נקראים ישראל, מפני שקיימת בהם הנטייה לגילוי העולם העליון, וכל השאר מקבלים מהם.

לכן אם נבצע את העבודה שלנו, מבלי לחכות שמישהו אחר יבצע אותה, נשיג הכול. גם כל האחרים צריכים לגלות את המטרה ואת הבורא, אך כל אחד מקבל בהתאם למקומו באותה המערכת היחידה שמזינה את כולם. יחד עם זאת, לא מדובר על מידת החשיבות של כל אחד, אלא על הסדר של ההתכללות ההדדית.

האבות היו הראשונים שגילו את העולם הרוחני, מימשו את הבחירה החופשית ומשכו את האור. לאחר מכן, פעלו דורות רבים של חכמים, ועכשיו הגיע תורנו, כפי שכתב בעל הסולם ב"הקדמה לספר הזוהר". לכל אחד יש את המקום שלו בתהליך ואת התיקון שלו. אף אחד אינו פָחוּת מהאחרים. מדובר רק על רצף המדרגות, על סדר ההתפתחות והתיקון.

מקובלי הדורות הקודמים פעלו במערכת הכללית לפנינו, גילו לפנינו, ואנחנו מקבלים מהם, כשם שבעולם הזה אנחנו מקבלים דרך הספרים, כך גם ברוחניות. ודרכנו מקבלים גם האחרים. כך מתגלה בהדרגה, ממעלה למטה, עץ החיים.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 18.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מה יוביל אותי לשורש הנשמה
ללכת אחרי הרוב
כיצד לרשת "זכות אבות"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest