דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / מדינה של טלאים

מדינה של טלאים

שאלה: הבחירות בישראל השאירו טעם לוואי מר. כביכול הגענו לקצה עם חוסר הסובלנות שלנו זה כלפי זה. התברר שאנחנו נמצאים בניגודיות גמורה ואיננו יכולים למצוא שום מכנה משותף בינינו.

המשך השאלה: כאילו שלא מספיקה לנו מדינה אחת, כאילו בתוך ישראל ישנן כמה מדינות שכבר הבינו לגמרי שאין ביניהן שום קשר. אם זה היה אפשרי, אחדים היו בעונג רב חותכים את ישראל בעזרת מספריים לטלאים נפרדים, העיקר להתבודד מאחרים. למה זה קורה?

תשובתי: אם לומר את האמת, אני רואה את המצב הזה בצורה חיובית. ודאי שהוא לא משמח אותי. אבל אני מבין מתוך חכמת הקבלה את התהליך הכללי, שחלק ממנו העם שלנו עוד עתיד לעבור. אני יכול לומר שהכול מחושב ומתוכנן מראש, אנחנו באמת צריכים להרגיש באופן מלא את שנאת החינם השורה בינינו.

בעיקרון, אנחנו חוזרים למצב שנוצר לפני אלפיים שנה, כשהיהודים חוו שנאה נוראית ובלתי מתפשרת, חוסר סובלנות וחוסר הבנה. הם לא יכלו יותר לחיות יחד ולכן איפשרו לכוח החיצון, לרומאים, להגלות אותם מארץ ישראל.

היום, ערב חג הפסח, שמזכיר לנו על יציאה מעבדות מצרים, אנחנו יכולים להבין מתי סוף סוף תגיע הגאולה, מתי הגלות תימאס עלינו. זה יקרה כשנרגיש שאין מוצא אחר, שחובה להתאחד מעל לכל חילוקי הדעות.

זה מה שחכמת הקבלה ממליצה לנו לעשות. מפני שאחרת לא יכול להיות בינינו שום קשר, ואז אנחנו בכלל לא ראויים להתקיים כעם. במקרה כזה, אנחנו מפורדים על ידי האגו ולא מסוגלים להתגבר עליו, אנחנו מוצאים את עצמנו במצב קשה שאין לקנא בו, שלא ניתן יהיה יותר לסבול אותו. הסבל הזה מביא אותנו לגאולה. במילים אחרות, עכשיו אנחנו מוכנים לאחדות מעל לכל חילוקי הדעות והמחלוקות.

בעולם שלנו אין לכך דוגמה. כי לכל אחד ברור שהוא אף פעם לא יסכים עם אף אחד. ככלל, לאדם אין כל קשר עם היריב שלו הוא שונא אותו, כמו שהוא לא שונא אף אחד אחר. בהופכיות לאהבת אחים, אין דבר גרוע יותר משנאה בין אחים.

והנה מתוך השנאה העזה הזאת, מתוך אי ההסכמה, מהניגודיות וחוסר הסובלנות ההדדית אנחנו מתחילים להבין את הפתרון. והפתרון הוא באמת מיוחד, רוחני: כמו שנאמר במשלי: "על כל פשעים תכסה אהבה". למרות שאנחנו כל כך שונים, זרים, רחוקים, לא מסכימים זה עם זה, בכל זאת אנחנו מחליטים לבנות בינינו קשר מעל לכל התהומות, מעל לשנאה. קשר כזה, שאני מקבל את האחר כאח, כאדם הקרוב אליי, כחלק ממני, למרות שאנחנו עויינים זה כלפי זה.

מתוך תוכניתי ברדיו FM103, מתאריך 22.3.2015

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest