דף הבית / חינוך, ילדים / מדיכאון ליצירתיות

מדיכאון ליצירתיות

שאלה: נניח, שההורים ארגנו מועדון עבור הילדים – הנוער שלהם, ששם הם עורכים דיונים. אבל בקבוצה הזאת שניים מהנערים הם ילדים בעייתיים, שנמצאים בדיכאון חזק שיכול להדביק את האחרים. מה לעשות?

תשובתי: אם התקשורת בין בני הנוער מתרחשת בטבע, אז צריך לעשות להם הרפיה על ידי שירי נשמה ליד המדורה כדי שהם לא יסתגרו בתוך עצמם, ולהתחיל את השיחה מרחוק.

ממה לאדם בחיים יכול להיות טוב, וממה רע? הטבע שלנו שואף רק לטוב. אבל אם אנחנו ננעלים, אוכלים את עצמנו, האם אנחנו נהנים? אז למה אנחנו לא בורחים מזה?

מהו הכוח הזה שקיים בתוכי שכל הזמן מכניס אותי למצב של ייאוש, חושך, ריקנות? יכול להיות, שזה הדבר שאני צריך איך שהוא להיאבק בו? ואם אני אאבק, אז אני אגלה בתוכי כאלה כוחות שפועלים בניגודיות שיעלו אותי לגבהים מסוימים באמנות, בספרות, במדע, בספורט וכולי.

לכן צריך לקבל בברכה את כל מה שיש באדם, אפילו המצב הכי דיכאוני, שבעיקרון דוחף את האנשים לטוב, אבל רק כאשר זה לא נועל את האדם בתוך עצמו כמו גולם.

להיפך, מצב של חוסר שׂביעות דוחף אותנו קדימה. לכן צריך להפוך אותו ליצירתי. וזה אפשרי רק בעזרת הסביבה, כאשר אדם אחד מושך קדימה, והאחר אחורנית, וכך ביניהם מופיעה תנועה הדדית. הם בודקים זה את זה, מפקחים על התנועה הכללית בינינו, וכולי.

במילים אחרות, צריך לתמוך בילדים דיכאוניים, בכך שהמצב שלהם יכול להיות יצירתי.

המון סופרים, מלחינים ומדענים מפורסמים חוו דיכאון, וכדי לצאת ממנו עסקו ביצירה. זו הייתה עבורם תרופה, הצלה. הם נתנו לאנושות במתנה יצירות מופת קלאסיות, דווקא הודות לכך שהצליחו להתעלות מעל לדיכאון שלהם ולהשתמש בו בצורה נכונה.

איך אנחנו יכולים להשתמש בצורה יצירתית בייאוש, בבעיות, באכזבות, בדיכאוניות, מה שכל כך נפוץ היום בעולם ומסתכם ביחס של בוז וזלזול כלפי הכול? כי מתוך המצבים הללו ייוולד המצב האנושי, החברתי, המדיני והלאומי הבא.

לכן אסור לזרוק הצידה את המצבים הללו ולהחשיבם כמשהו לא טוב. להיפך, צריך להשתוקק להפוך את האנרגיה השלילית והחזקה שלהם לחיובית.

מתוך התוכנית "שיחות עם מיכאל לייטמן", 12.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
להביט על עצמך מהצד
הנשק החזק ביותר
הילד של אימא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest