דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מדוע חכמת הקבלה נשמרה בסתר

מדוע חכמת הקבלה נשמרה בסתר

שאלה: מדוע המקובלים הסתירו את חכמת הקבלה כל כך הרבה שנים, אם בכל מקרה מי שעדיין אינו מוכן לכך אינו מסוגל להשתמש בה?

תשובתי: את חכמת הקבלה אפשר היה ללמוד בחופשיות עד חורבן בית המקדש. עם חורבן הבית, נחרבה גם הרגשת הרוחניות בעם ישראל.

את המדע הרגיל היה מסוכן לגלות לאגואיסטים, מפני שבכך למעשה היו נמסרים לידיהם כלי נשק שבאמצעותם יוכלו להזיק לעצמם ולאחרים, מבלי לראות את תמונת העולם הנכונה ואת מטרתו. בדומה לכך, גם את חכמת הקבלה היה אסור ללמד את האנשים שנפלו מהדרגה הרוחנית, מאהבת אחים לשנאת חינם, מפני שהם יכלו להתבלבל ולהשתמש בה בצורה לא נכונה.

הם לא היו מסוגלים להשתמש בחכמת הקבלה בשעה שהרצון האגואיסטי שלהם רק התחיל להתפתח. היה עליהם תחילה להתבלבל בתוך הרצונות של העולם הזה, לשקוע בתוך החושך, להתערבב עם הרצונות של כל העמים. דווקא לשם כך עם ישראל יצא לגלות.

אז כיצד אפשר היה לתת להם את חכמת הקבלה? זה נגד את המטרה. הרי הם נפלו מהדרגה הרוחנית ואיבדו את הידע הזה, על מנת שיוכלו לחיות באותה הדרגה של שאר העמים. ובאמת, במשך כל השנים הללו, עד סוף ימי הביניים, עם ישראל וכל שאר העמים חיו חיים מאוד פשוטים ופרימיטיביים. היה זה זמן ההתכללות ההדדית ביניהם.

אך על אף שעם ישראל איבד את מדרגתו הרוחנית, הייתה קיימת בו רוח פנימית נעלה, והיו בתוכו מקובלים רבים ואנשים רבים שהבינו את המטרה. זה אינו אותו המצב שקיים היום: מצב של חוסר הבנה מוחלט לשם מה אנחנו קיימים.

הנפילה הזאת קרתה רק ב-100-150 השנים האחרונות. עד אז לא היה בעם ישראל אדם שלא ידע לשם מה הוא קיים. זה עזר להם לשרוד את כל שנות הגלות, אחרי כל הרדיפות, האינקוויזיציה והפוגרומים. זו לא הייתה סתם אמונה עיוורת; הם הרגישו וידעו שקיימת מטרה.

אך כדי לאפשר להם להתחבר עם הרצונות של כל שאר העמים ולסיים את תקופת הגלות, אסור היה לתת להם את חכמת הקבלה. לכן המקובלים הסתירו אותה כל כך, הרחיקו ממנה את העם והפחידו אותו על מנת לא לבלבל אותו ולאפשר לו לתקן את הדרוש תיקון.

צורת הקיום הגלותי שלהם הייתה למעשה התיקון שהיה עליהם לבצע באותם הזמנים. איננו רואים איזו התפתחות פנימית התרחשה מבפנים במקביל לכך. במשך מיליארדי שנים החומר כולו מתפתח באופן בלתי מודע, אך אנחנו איננו מסוגלים להבין את כל התהליך הזה בשכל המוגבל שלנו. במבט כזה על המציאות, איננו יכולים להצדיק בה דבר. אם אנחנו רוצים להבין משהו, עלינו לגלות את התמונה כולה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", 16.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
חברה עתידנית בעולם קדמוני
ההתנגדות הדתית לחכמת הקבלה
למה היה קיים איסור על לימוד חכמת הקבלה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest