דף הבית / המשבר ופתרונו / מדוע האוטומטיזציה לא צמצמה את יום העבודה

מדוע האוטומטיזציה לא צמצמה את יום העבודה

דעתו של ר. סקידלסקי, פרופסור לכלכלה פוליטית, חבר באקדמיה הבריטית, חבר בבית הלורדים: הכלכלן האמריקאי, קיינס, חשב שבמאה ה-21 רוב בני האדם יצטרכו לעבוד 15 שעות בשבוע בלבד כדי לקבל את כל הנחוץ לחיים נוחים, הרי האוטומטיזציה מגבירה את היצרנות של עבודת האדם פי כמה וכמה.

קיימים שני סוגים של אבטלה: אבטלה כלכלית (משבר) ואבטלה טכנולוגית (ייעול העבודה).

היום המדינות המפותחות עשירות, האוטומטיזציה מפותחת, אך אנחנו עובדים 40 שעות בשבוע, כיוון שחלק ניכר מהרווח, מגדילת התפוקה מהעבודה, מתפזר בחלק העשיר של החברה, העשירים הופכים להיות עשירים יותר ואצל כל השאר הרווחים אינם גדלים.

הרצון לצריכה הפך לכדור הרגעה של החברה המודרנית והמחשבה העיקרית שמאחורי הפרסומות היא – "השופינג גורם להיות מאושר".

תאוות הבצע הקולקטיבית נקראת "גדילה כלכלית". חברת הצריכה מהווה שיגעון מוסרי ופוליטי. נוצרת דילמה, כיצד לשלב בין גדילת הצריכה לבין קיפאון ההכנסות. עד עכשיו התשובה לכך הייתה הלוואה נוספת בבנק, אולם החיים באשראי כבר הביאו לבעיית החובות במדינות המפותחות ומובילים לקריסות אחת לכמה זמן.

איננו יכולים להתפתח בצורה מוצלחת בלי להסתכל מחדש על היחס שלנו לצריכה, לעבודה, למנוחה ולחלוקת ההכנסה. בלי זה היציאה שלנו מהמשבר הנוכחי תהיה הקדמה לזעזועים הרבה יותר גדולים בעתיד.

הערתי: אף על פי שהמדענים מתארים נכון את מצבנו, לאף אחד מהם אין את ההבנה כיצד להתפטר מליקויי החברה האגואיסטית. החלוקה נכונה של ההכנסה, היחס הנכון לעבודה, לצריכה, למנוחה, יכול להופיע רק כתוצאה מהחינוך וההשכלה האינטגרליים.

ידיעות קודמות בנושא:
חברה צרכנית – מיתוסים ומבנים
הפירמידה של פרעה
משועבדים לצריכה המופרזת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest