דף הבית / מגמת הטבע – חיבור בין ניגודים

מגמת הטבע – חיבור בין ניגודים

שאלה: כשאדם מגלה נטייה לחיבור, מה הוא מחולל בטבע?

תשובתי: הטבע מחייב את האדם להיות מחובר לאחרים, קודם כל כדי להמשיך את הדור, כדי לבנות את המקום למגורים, כדי להגן על עצמו, לשם כך הוא חייב להתחבר עם אנשים אחרים, למרות שהוא מגלה עד כמה שהם לא כל כך אוהדים, אבל אין לו ברירה וגם להם.

אנחנו רואים גם במהלך ההיסטוריה עד כמה אנשים בהתחלה רוצים להילחם זה עם זה אבל אחרי כל המלחמות, בלית ברירה, החיים מחייבים אותם להתחבר. בסופו של דבר מגיעים למצב שלמרות הטבע שלא כל כך נותן לנו, אנחנו חייבים להתחבר. עלינו לראות שהחיבור הוא חוק טבע בכל הדרגות: דומם, צומח, חי, מדבר, בכל רמות האגו, כי ההבדל בין כל החלקים הוא בסך הכול רק ברמה האגואיסטית שיש בכל אחד ואחד. ככל שאנחנו מתקדמים באבולוציה, אנחנו רואים שאין לנו ברירה, אנחנו חייבים להיות מחוברים ומשלימים זה את זה, ומה שטוב באחר זה שהוא יכול להיות מנוגד לי, לו יש מינוס ולי פלוס שיכול להשלים את המינוס שלו. כך בחיבור בינינו אנחנו יחד, וזה מצב שיכול להיות גבוה וחזק יותר, נוכל להרוויח ולהצליח, בדיוק כמו שמחברים בצורה כזו חלקיקים של מולקולות.

שאלה: איך אחד יכול להשלים משהו באחר?

תשובתי: מה שאני לא יכול לעשות, הזולת יכול לעשות עבורי. אנחנו רואים את זה בלידת ילדים, בצורות הפרימיטיביות של הטבע. נניח יוצאים צאצאים מביצה, ביצי כינים כמו שכותב בעל הסולם, יש בהם כוח לשרוד והם לא צריכים את הדור שמוליד אותם. גם דגים, אפילו שמתוך הדג יש התפרצות של ביצים, הם נולדים וכבר לא צריכים שום דבר, הם מתפתחים לבד, למרות שמתוך מיליון שורדים רק מאה, אבל כך הטבע מסדר.

אבל אנחנו לא. אנחנו מתפתחים בצורה כזאת שמכל אחד ואחד נשאר הכול. ככל שמין מסוים מפותח יותר, הוא דורש השתתפות רבה וארוכה יותר מהדור שמוליד אותו. וכאן עלינו לראות מה תלוי באדם כדי להמשיך לשרוד ולהתפתח כמין על פני האדמה.

שאלה: זה שצאצאי האדם דורשים השתתפות ארוכה יותר מדור ההורים, איך זה קשור?

תשובתי: לא ארוכה יותר מדור ההורים, אלא ארוכה יותר מכל המינים האחרים. תינוק שנולד, כמו שכותב בעל הסולם, לא ראוי לכלום. הוא לא יכול לעמוד, ללכת, הוא לא יודע ולא מבין שום דבר, יש לו רק אינסטינקט למצוץ, שום דבר חוץ מזה. ומהמצב הזה הוא מתחיל להתפתח.

שאלה: איך אנחנו מסבירים לאדם שאם הוא עושה מאמץ לחיבור זה יפתור לו את הבעיות בחיים?

תשובתי: עלינו להסביר שבחיבור הוא הולך יחד עם המגמה של כל הטבע, כי כל הטבע בנוי ומתפתח רק מתוך חיבור בין חלקים מנוגדים.

שאלה: אז למעשה הצרות באות לאדם בגלל שהוא בהתנגדות לטבע, וברגע שהוא משתף פעולה עם הטבע הוא לא צריך צרות?

תשובתי: לא. אין כאן עונש, אלא הטבע נותן לנו להבין איפה אנחנו צריכים להיות מחוברים, איפה שיש פלוס ומינוס אנחנו צריכים לחבר ביניהם.

 

מתוך ישיבת כתבים, 17.10.2021

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest