דף הבית / כלכלה / כסף / מבט על הגלובליזציה

מבט על הגלובליזציה

דעתו של ודים קלוז'ני, מרצה: "ישנם שלושה מימדים לגלובליזציה: הגלובליזציה היא תהליך היסטורי מתמשך; הגלובליזציה היא הפיכת העולם לאוניברסלי; והגלובליזציה היא הרס הגבולות של המדינות.

הגלובליזציה היא תופעה אובייקטיבית וקבועה. הגלובליזציה היום מתבטאת בהפצה העולמית של המנגנונים התרבותיים, החברתיים, הכלכליים, המימוניים, הפוליטיים, הטכנולוגיים והאינפורמטיביים של התרבות המערבית. תהליכי הגלובליזציה מיוצגים בצורה של רשת השפעות הדדיות של כל החברה העולמית.

הגלובליזציה היא תהליך שבמסגרתו העולם עובר למצב חדש, שבו המדינות הופכות באופן מודע את הגבולות המסורתיים למשמעותיים פחות, דבר שדורש אחריות חברתית גדולה, לרבות אחריות ביטחונית.

הגלובליזציה נוגעת בכל המדינות, ומתעלמת מהעצמאות שלהן, מסוגי המשטרים הפוליטיים שלהן ומרמת ההתפתחות הכלכלית שלהן.

יתרונות הגלובליזציה: ההחדרה וההפצה המואצת של ההישגים הטכנולוגיים ושל שיטות הניהול המודרניות; יצירת השטח המסחרי העולמי היחיד; האינטגרציה של שוקי הסחורות, השירותים, ההון והסחר הבינלאומי; יישור הקו בכל הנוגע לרמות המחירים, והאפשרות לספק רמת חיים גבוהה יותר לכל התושבים.

חסרונות הגלובליזציה: התלות ההדדית של הכלכלות הלאומיות; החשש מפני האפשרות שהמדינות המפותחות ביותר והתאגידים הבינלאומיים יקבלו את הרווחים העיקריים, מבלי להתחשב באינטרסים של מדינות הפריפריה; אובדן ריבונותן של המדינות המפותחות פחות; הופעת התאגידים הבינלאומיים והרשתות הפליליות-למחצה על הבמה הפוליטית; כפיית התבניות של התרבות המערבית על הקהילה הבינלאומית".

ידיעות קודמות בנושא:
גלובליזציה – עתיד מזהיר?
גלובליזציה אגואיסטית אינה מרפאת את החברה ואת בני האדם
גלובליזציה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest