דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מאחל לכולם תיקון קל!

מאחל לכולם תיקון קל!

שאלה: מהיכן יגיע השינוי: האם הוא יגיע כתוצאה מהלחץ של העם שיחייב את הממשלה להעלות את העניים עד לרמת חיים נורמלית (על אף שלא אלה ולא אלה יבינו מדוע הם עושים זאת)? או שיתבצע שינוי במודעות של בני האדם?

תשובתי: לא חשוב באיזו דרך זה יושג, אבל זה בהכרח חייב להיות המצב הראשון בדרכנו לתיקון: לכל אדם חייב להיות לחם, וכל אחד צריך לקבל חינוך לעולם החדש.

אחרת אנחנו לא נפסיק לקבל מכות. כל הדרך שלנו תעבור דרך צרות וייסורים אם אנחנו לא נחדיר את החינוך הזה. ואם נספק לכל אחד חינוך ולחם, זה יספיק לכל אדם כדי להתקדם ולהגיע למטרתו.

אני לא יודע מה יחייב את הממשלה להסתובב לכיוון הזה. יכול להיות שזאת תהיה ההפצה שלנו ויכול להיות שזה יהיה המשבר הכללי שילך ויתגבר. מובן שהכול תלוי בשינויים הפנימיים שבאדם. אבל מה לעשות עד שהאנשים ישתנו? הרי אנחנו לא יכולים להכריח את הנזקקים לחכות ולשבת ללא לחם! לכן חייבים לדאוג שהאנשים יקבלו את ההכרחי.

אולי נדמה לנו שצריך לשמוח מכך שלאנשים יש בעיות שמחייבות אותם לצאת לרחובות ולהפגין וזה מאפשר לנו לבוא אליהם ולספר להם על הערבות. אבל לא, חוק הערבות מחייב אותנו לדאוג בראש ובראשונה לכך שלכולם יהיה לחם!

לכן, במקום הממשלה, הייתי מממש בשלב הראשון שתי תוכניות: ראשית, להעלות כל אחד מעל קו העוני – זאת צריכה להיות תוכנית כלכלית. ושנית, לספק לכל אחד את החינוך האינטגרלי ואת הידיעה על העולם החדש, שנחוצה היום לאדם כדי לשרוד.

בכך אנחנו פותרים את כל שאר הבעיות: חינוך הילדים, פירוק המשפחה והיחסים בין בני האדם. כל התיקונים ינבעו מתוך החינוך האינטגרלי הכללי שיתחלק למקצועות פרטיים רבים.

ובינתיים, העם ילחץ על הממשלה, והכוחות המנוגדים ישחקו ביניהם, עד שנצא לקדמת הבימה ונפיץ את שיטת הערבות כך שהיא תחדור עמוק לתוך העם.

ועכשיו, כל צד פועל על פי האמת שלו, אך אף אחד לא יצליח, מפני שללא חינוך מקדים לערבות הדדית וחיבור, כלום לא יעזור. כל אחד מביא טיעונים נפלאים וכביכול צודקים, ויחד עם זאת, אף אחד לא צודק, מפני שאף אחד מהם לא מציע את הפיתרון האמיתי.

ניתן להסכים רק עם הצעה אחת: לפני הכול, אנחנו זקוקים לחינוך. ולאחר החינוך נוכל לראות אילו שינויים צריכים להתבצע בחברה. הרי החינוך יעניק לנו את הידיעה על העולם שבו אנחנו נמצאים. וכל בר דעת מבין שמוכרח להיות ידע לפני שמקבלים החלטות כלשהן.

דיונים משותפים בשאלות מהסוג הזה יכולים להועיל מאוד להתקדמות. לאחר שבוע או שניים אתה לפתע מגלה שאתה אדם אחר: אתה לפתע מתחיל לחשוב בצורה גלובלית יותר, להתקשר עם האחרים בצורה אחרת. זאת כבר הופכת להיות הרוח הכללית.

ואת השינויים האלה ניתן להשיג בקלות. במקום לקבל מכות קשות, האדם יכול להשתנות רק מכך שהוא שמע כמה מאמרים ודן עליהם עם האחרים – וזה כבר הכניס אותו לעולם החדש. זה מה שנקרא "תיקון".

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 02.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
דורשים לחם וחינוך
ללמוד כדי שיהיה לחם
כלכלה לפי נוסחת האיזון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest