דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מאבק ואיחוד הניגודים

מאבק ואיחוד הניגודים

laitman_2010-03-17_zoar_0361_us-70.jpg

מצב ראשון (המצב שלנו היום), "השפעה" לעצמי, בו התענוג והמילוי הרצוי.

מצב שני (אליו אנחנו רוצים להגיע) השפעה לבורא, אשר תהיה התענוג עבורנו. כאן נמצאת כל הניגודיות.

בהשפעה לעצמי: גם הפעולה עצמה, גם העבודה וגם השׂכר, זה הכול בכיוון אחד, בקו אחד. ולכן זה נקרא אור ישר, וכאן הכול מובן לנו: גם ההתחלה, גם הסוף וגם ההשׂגה של המטרה הסופית הזאת, הכול מכוון בכיוון אחד, אליי. אך אם אני רוצה שההשפעה לבורא תהיה התענוג שלי, אז כאן מופיעה הבעיה של הניגודיות בין הכוונה והתוצאה, הרי אני חייב בתיקון הכוונה שמנוגדת לרצון שלי!

ההשפעה לבורא צריכה להפוך עבורי לקבלת תענוג! ואני חייב ליהנות, הרי זוהי מחשבת הבריאה, אני חייב רק ליהנות מההשפעה וזה מנוגד אליי לחלוטין. מטרת הבריאה היא הנאה ותענוג, תיקון הבריאה היא ההשפעה. אך שני התנאים האלו סותרים זה את זה. בזה כל המכשול העיקרי והקושי של התפיסה שלנו, אשר תמיד חוסמים את הדרך שלנו ושוללים מאיתנו אפשרות ליישׂם את מה שהיה במחשבה!

מצד אחד, אנחנו צריכים להשקיע מאמצים רבים ולהתגבר על עבודה עצומה, אך מהצד השני, התוצאה שלה אינה תלויה בנו אלא ניתנת מלמעלה. ואנחנו על ידי עבודתנו רק מגלים בתוכנו רצון, איננו משׂיגים את המטרה עצמה, אלא את הכלי שיכול להכיל אותה. לכן שני הניגודים האלה יתאחדו: השפעה לבורא והתענוג מזה, רק בזכות הדבקות איתו. ולדבקות הזאת יכול להביא אותנו רק האור העליון, המשנה את הטבע שלנו.

מהמצב שבו הלב שולט על האדם, ולכן במושׂגים של חכמת הקבלה הוא מכונה "רשע", אנחנו חייבים לעבור למצב שהאדם שבנו שולט על הלב שלו, ולכן מכונה "צדיק". ולהשׂגה הזו קיים רק עקרון אחד: קבוצה קבלית שמהווה עבורנו דגם, דוגמה, מסגרת, מודל, בו אנחנו יכולים לבדוק את עצמנו ולראות עד כמה אנחנו תואמים למטרה הזאת או שאיננו תואמים… הקבוצה מסוגלת לשכנע אותי, שאין לי שום דבר יקר יותר מאשר השפעה לבורא! אך מהצד השני, אני מברר שאינני מסוגל לשום דבר, ורק הבורא יכול לעזור לי. כך אני מגיע לרצון הדרוש, לתפילה.

כעת אין בנו את שני הניגודים הקוטביים האלה: הכתר והמלכות, האור הישר והאור החוזר, תיאום הפוך בין האור והרצון, כל זה נמצא רק בכלי המתוקן, היכן שקיימת כוונה כנגד הרצון. את המודל הזה עלינו לבנות בתוכנו בפעם הראשונה, עשׂר ספירות ראשונות, ואז יהיה אצלנו המבנה הפנימי, כמו תא ראשון של האורגניזם החדש, שממנו כבר יתפתח הלאה עובר של הנשמה.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 31.08.2010

רשומות קודמות בנושא:
הלוגיקה העליונה של תוכנית הבריאה
תוכנית הבריאה
אנחנו קיימים מאין

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest