דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לפי התורה כולם שווים

לפי התורה כולם שווים

"ואם אסון יהיה ונתתה נפש תחת נפש: עין תחת עין שן תחת שן יד תחת יד רגל תחת רגל: כויה תחת כויה פצע תחת פצע חבורה תחת חבורה." (תורה, ספר "שמות", פרשת "משפטים", פרק כ"א, פסוקים כ"ג – כ"ה).

האדם תופס את כל מה שהתורה כותבת עליו בצורה ליניארית, אגואיסטית. ואילו היא מדברת רק על האיחוד והחיבור של בני האדם לצורך בניית הדמות האינטגרלית הכוללת, שנקראת "אדם", "הדומה לבורא".

כולם, ללא יוצא מהכלל, בונים אותה. בין אם אנחנו רוצים בכך ובין אם לא, כולנו מהווים משתתפים של בניית ה"ענק" העצום הזה, וההשתתפות שלנו צריכה להתבצע לפי ספר הוראות שנקרא "תורה" (מהמילה "הוראה"). בתורה מדובר על האופן שבו האדם יכול לתקן את עצמו, אם הוא לא טועה. כמו בכל ספר הוראות, שבו יש מדור שנקרא "טעויות אפשריות וסילוקן".

לכן כל ההוראות שפורטו בציטוט על פגיעות בעיניים, בידיים וברגליים, וכולי, זה לא אחר מאשר קשרים בין בני אדם ברמה של עשר ספירות, שעל ידן אפשר להשלים כל פגם, כי "צרה" זהו פגם שלא נעשה במתכוון.

כאשר האדם נופל ובכוונה, מתוך כעס, כלומר על ידי תנועה אגואיסטית שלו גורם נזק לבנייה הכללית של המערכת האינטגרלית, לתיקון הכללי, אז שם פועלים חוקים אחרים.

שאלה: מה הכוונה "ונתתה נפש תחת נפש: עין תחת עין"?

תשובתי: מדובר על דרגות של תיקון: נפש, רוח, נשמה, שאותן צריך להשלים.

כל התורה נתפסת על ידי העולם בצורה ישירה ברמה הגשמית, שמתוך זה יצאו כל מיני דתות, אמונות, שיטות לימוד, וכולי. וכך זה נמשך אלפי שנים.

אם מדברים על השימוש הגשמי של התורה, אז נאמר בה, שאין לא עבדים ולא אדונים, כולם שווים לגמרי בפני החוק. בעיקרון, מדובר על חברה, שבמציאות אינה קיימת אפילו היום. בחברה המודרנית השוחד קובע הכול, תשלם כסף ותוכל לעשות מה שתרצה.

אבל אם למשל נכבד את "חוקי המלכים" של הרמב"ם, אז אפשר לראות כמה חובות ואיסורים ישנם למלך בהשוואה לאדם הפשוט. כלומר, לפי התורה, כולם שווים.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", פרשת "משפטים", 20.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
עומקם של חוקי התורה
התורה היא היסוד לכל החוקים
"עין תחת עין, שן תחת שן"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest