דף הבית / אקטואליה / לעצור את הבחירות החמישיות

לעצור את הבחירות החמישיות

יומיים לפני הבחירות הרביעיות בישראל, והכול כבר עוסקים בבחירות החמישיות. מועמדים ממחנה הימין משחיזים חרבות נגד מועמדים ממחנה השמאל, ולהיפך. גוש נגד גוש. התלמוד מספר על "שניים אוחזין בטלית, זה אומר: אני מצאתיה, וזה אומר: אני מצאתיה; זה אומר: כולה שלי, וזה אומר: כולה שלי – ויחלוקו".

רגע לפני שהטלית נקרעת, חשוב להכיר את הכוחות הפועלים, את היצרים המנוגדים המניעים את בני האדם. חכמת הקבלה מלמדת כי בטבע האדם מתרוצצים שני יצרים מובהקים: יצר הרע ויצר הטוב. שניהם במאבק איתנים מתמיד, בשנאה ובהתגוששות טבעית, כמוכר לנו מזירת האגרוף הפוליטית.
הפלוס והמינוס יישארו לעולם, אלה תבניות מוצקות עוד מיסודות הבריאה והם מלווים את האנושות לאורך ההיסטוריה כולה. המתח בין שני הפלגים הוא תופעה טבעית שקיימת גם מחוץ לשערי הממשלה. הוא קיים גם בדתות ובמשפחות, בין מדינות ובתוך מוסדות. בכל מקום שתמצאו בו בני אדם. אלא שחשוב ללמוד איך לא לרמוס את האחר, לדעת לבנות ולא להרוס. להשלים ולא לריב.
חשוב להבין ששני כוחות הטבע באים יחד, ולא ייתכן האחד בלי השני. המדינה מחולקת בגסות לחמישים-חמישים, אך ככל שהיא תלך ותתפתח היא תהיה מקוטבת בצורה חדה יותר, וגדוד אחד יתייצב פנים אל פנים נגד הגדוד האחר. זו לא חלוקה בין טוב לרע, כי כל צד תופס את עצמו טוב ואת האחר רע. השמאל רוצה להרוס את הימין עד שלא יהיה קיים, והימין רוצה להשמיד את השמאל עד שלא יישאר אבק.
למרות התחרותיות והמאבק מוכרחים להוביל ליצירת מרחב משותף ולהגיע להשלמה הדדית. הטבע בנוי כך, משני כוחות מנוגדים – פלוס ומינוס, חום וקור, זכר ונקבה – לכן אי-אפשר להתקיים רק עם כוח אחד. אחרת אין הרמוניה, לא בחברה ולא במדינה, לא בצבא ולא במשפחה. באף תחום ועניין.
נבחרי הציבור, למרבה הצער, אינם מודעים לכך שהשלמה הדדית בין שני הכוחות תביא לפריחתם. הם מתנהגים כילדים, שכל אחד מהם קיבל צעצוע משלו ורוצה גם את הצעצוע של האחר. וכשהאחד מצליח לחטוף לשני, הוא מחזיק בשני הצעצועים, רוטן ולא משחק. במשחק כזה אין מנצחים. בלי הדדיות, אף תוכנית לא תצא לפועל ואותו מועמד – היום זה הוא, מחר אחר – ייכשל וידרוך במקום.
רק מהשלב ההכרחי והאגואיסטי, שהאחד מכיר בצורך הקיומי שלו באחר, מתחיל היפוך. נוצרת התקשרות. המסלול עוד ארוך לפניהם, אבל לפחות השניים יצאו לדרך חדשה, שסופה בטובת החברה. כי כשהאחד תומך בשני, והשני מעודד את הראשון, נוצרת אווירה חיובית שמזריקה לחברה כוחות חיוביים להתפתחות. תרחיש עתידי כזה בישראל רצוי כמובן על התרחיש האמריקאי האחרון, שבו הדמוקרטים שניצחו דחפו את ההמון לשוליים ובעטו במי שעמד בראשם אל מחוץ לבמה. במוקדם או במאוחר גם הם יבינו שצריך שניים לטנגו.

איזון בין שני הפכים מכיל בתוכו מרכיב סודי וייחודי. עצם השאיפה למצב מושלם מעוררת כוח טבע חיובי, כוח חבוי המחכה להתגלות. נגיעה של איזון תעצים את הקשר ותגלה בו מהות ומשמעות לחיים, תכלית רוחנית גבוהה, קשר אל כוח הטבע העליון. אז יהיה שלום בין הניגודים, שלמות בין ההפכים, השלמה בין השונים, ובמקום לקרוע את ה"טלית" לגזרים, נתעטף בה למרות כל הפשעים.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest