דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לעבור שדרוג עד לגרסת הבורא

לעבור שדרוג עד לגרסת הבורא

בעל הסולם, "מהות הדת ומטרתה":

"ותדע, שהוא דבר הכרת הרע שבקרבו, אשר עסק המצות, מסוגל לזכך, להעוסק בהם, הזדככות דרגתי ואטי. אשר אמת המדה, של המדרגות שבהזדככות, הוא שיעור ההכרה את הרע שבקרבו."

ישנה התמונה האמיתית, העליונה של המציאות, מה שבעיני הבורא טוב ורע. ואני נמצא למטה וצריך גם כן להפוך את הבירור המקולקל שלי של טוב ורע, בהתאם לכפי שזה נראה בעיני הבורא.

כאן למטה, לכל אחד יש סקאלה משלו, קריטריונים משלו של טוב ורע. כל אחד לפי המדידות של הרצון לקבל שלו קובע, מה בשבילו טוב ומה בשבילו רע. זה נוגע להתנהגות שלנו כלפי הזולת, כלפי כל מיני פעולות, כלפי הרגלים, וכולי. כל דבר שבחיים אני יכול לשייך לקטגוריות של דברים טובים ודברים רעים. בהתאם לזה, מדברים טובים אני מחכה לשכר בעולם הזה או בעולם הבא, ומדברים רעים, יכולים להיות לי חס ושלום עונשים בעולם הזה ובעולם הבא.

בסופו של דבר, לחלק מהדברים אני נמשך ומתקרב, ומדברים אחרים אני משתדל להתרחק. לכל אחד יש "שולחן ערוך" משלו ("שולחן ערוך", זה ספר חוקים ותקנות), כל אחד קובע בעצמו למה כדאי להתקרב וממה כדאי להתרחק במידת הערכת הדברים האלה כשׂכר ועונש.

ואילו אנחנו, בחכמת הקבלה, מוסיפים לזה את ה"חלק" העליון, קריטריונים של דברים טובים ודברים רעים בעיניו של הבורא, שבהתאם לזה הוא נותן שכר או עונש כדי לקדם ולקרב את האדם אליו.

לכן, מה שמוטל עליי, זה להפוך את ה"שולחן ערוך", להעביר את הבירורים, את ההגדרות ואת האבחנות שלי, ממה ששייך לרצון לקבל שלי, למה ששייך לבורא. אני רוצה לשפוט, לראות, להבחין, להתייחס לעלום כמוהו. על זה נאמר: "תעשה רצונך כרצונו".

כל שיטת התיקון, כל התורה והמצוות, זו מערכת או מכשיר, שעל ידם אני משנה בתוכי את כל הכרת הרע והכרת הטוב, ומעביר אותם מקריטריונים של היצר הרע שלי לקריטריונים של הבורא, שזה היצר הטוב. כלומר מדובר על החלפת היחס, ההרגשה, העקרונות של הבירורים, ההחלטות, כל מה שממלא את ה"ארגז" שלי. בתוכי משתנה התוכנית הבסיסית שנועדה לברר את הדברים, שמחליטה שזו "מערכת המומחה". כל פעם מגיע האור ומשנה את כל היוצרות שבי.

יחד עם זה, ה"חומרה" של המערכת נשארת אותו הדבר: ה"סינפסות" (קשרים) שלי מתפקדים כמו מקודם, ה"תאים" שלי מגיבים באופן זהה לאימפולסים. והאור לאט לאט מתכנת אותי מחדש, "משדרג" אותי מרצוני לרצונו, קושר אותם מחדש, יוצר אלגוריתמים חדשים.

כך מתממש ה"שדרוג" הרוחני הזה, חידוש מגרסה התחלתית של הרצון לקבל שלי עד לגרסה הסופית, הרצון של הבורא. שיטת התיקון (תורה ומצוות) פעם אחר פעם מפתחת, מחזקת בי את חוש הכרת הרע ועוזרת לי להפוך את ההסתכלות שלי על העולם, את הטעמים שלי, את המנטאליות שלי. כל מה שבי היא לאט לאט מרוקנת ומחליפה בחלקים חדשים, וזה נעשה לפי רצוני והסכמתי.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם, "מהות הדת ומטרתה", 07.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הבורא הוא הטוב המוחלט
האם אפשר להתגונן מהבורא?
מטרת החיים היא גילוי הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest