דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לעבור דרך השאלה, שאין עליה תשובה

לעבור דרך השאלה, שאין עליה תשובה

Laitman_2011-02-25_9307.jpg

שאלה: למה ניתנו לנו דווקא ה"מצוות", כלומר ציוויים, אם הכול צריך להתממש לפי הרצון והבחירה החופשית?

תשובתי: מכיוון שהאדם מקבל את המצווה כציווי. גם הרצון "מצווֵה" עלינו לנהוג בצורה מסוימת ואנחנו מבצעים את המצוות בתוך הרצונות.

אם אני פונה למישהו לעשות דבר מסוים, הוא יכול לבצע את זה מתוך פחד, למען שכר בעולם הזה, למען שכר בעולם הבא, או מפני שכך מצווה עליו. לכן "מצווה", זהו ציווי שנעשה לא מתוך פחד ולא למען השכר.

אם אני מפחד ממשהו או שמקווה לקבל שכר, אז אני מקיים סוג של חוזה מסוים ולא מצווה. יש לי הזדמנות להפסיד או להרוויח, לפי רצונו של בעל הבית שמונע ממני בחירה ומציב לי תנאים נוקשים: "תעשה כך, אז תרוויח, תעשה אחרת, אז תפסיד". ואני רואה שאין דרך שלישית ואי אפשר לברוח. יכול להיות שכך חינכו אותי ויכול להיות שאלו הן הנסיבות.

מצד שני, "מצווה", מסמלת את העובדה שאני חופשי לגמרי. הבורא ניסתר ממני לגמרי, אני יכול לעשות מה שאני רוצה, אבל אני בכל זאת מחפש איך לבצע ולממש את הרצון שלו. למה? על השאלה הזאת אין תשובה.

אז לך תחפש לך תשובה. יראה, זו כבר כפייה. שכר, זה כבר שוחד, אתה מכור וזה אומר שאין כאן שום רוחניות. אז בשביל מה לי לקיים את המצווה ? אין בשביל מה. רק משוגע או ילד קטן יכול לפעול ללא שום תועלת מבלי שירצה להימנע מרע או להשיג טוב. אז מה לעשות? לחפש כוח כדי לבצע, מכיוון שאני מכונה שצריך לתדלק אותה. ואני מחפש את הדלק הזה מבלי שתהיה לי התשובה לשאלה: "בשביל מה ?".

כאשר האדם באמת מגיע ל"אמונה מעל הדעת", אז אין לו בשביל מה לבצע מצווה. על זה נאמר: "תלוי ארץ על בלימה". והאדם מחפש רק חומר דלק, רק את זה מבקש ודורש.

ואחר כך הוא עוד מסתיר את עצמו, כדי שלא יגלו לו יראה או שכר. כלומר, האדם עושה על עצמו "צמצום", לא רוצה לראות את הבורא והוא בורח מכל מה שיכול להפריע לו בבחירה החופשית של ה"אמונה למעלה מהדעת".

כאן אנחנו מגיעים לנקודה שבשבילה אין בעולם שלנו שום חשבון ושום אפשרות של מדידה. מפני שברצונות שלנו אנחנו בוחרים את מה שמבטיח לנו יותר רווח.

מהנקודה המרכזית הזאת והלאה, מתחילה הבחירה החופשית. מהרגע הזה ניצבת לפניי השאלה: "לשם מה אני פועל?". ואלה שמנסים לדחוף את עצמם דרך השאלה הזאת, הם מגיעים לתנאים הרוחניים שהם למעלה מהשאלה הזאת.

ובעולם שלנו אין בשביל מה לקיים מצוות, אין לזה שום כדאיות מנקודת המבט של הערכים שלנו.

מתוך שיעור על המאמר "מתן תורה", 04.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
חופש בין הבורא לפרעה
התשלום יהיה על פי הדין
מה זה "ציווי" ברוחניות?

https://laitman.co.il
/?p=75083

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest