דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לסובב את המטוטלת לאחור

לסובב את המטוטלת לאחור

בעל הסולם, "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", סעיף ק':

"ומשמיענו הזוהר, שאל יעלה על הדעת, שהשי"ת רוצה להשאר ח"ו, בבחינת השגחה של הסתר פנים מבריותיו, אלא בדומה לאדם, שמסתיר את עצמו, בכונה, כדי שחברו יחפש אחריו וימצאהו – כן השי"ת, בשעה, שנוהג עם בריותיו בהסתר פנים, זה רק משום, שרוצה,שהבריות יבקשו את גילוי פניו, וימצאו אותו."

זה אומר, שאפילו בכל מיני צעדים קטנים אנחנו צריכים להשיג כזה "היפוך", הליכה אחורנית של המטוטלת. נאמר: "אין צדיק בארץ, אשר עשה טוב ולא יחטא". כך הוא תהליך ההתקדמות: גילוי החטא ותיקונו, שוב גילו ושוב תיקון.

גילוי החטא כולל בתוכו ארבע בחינות פנימיות: צריך להבין שאני נמצא בחטא, מאיפה הוא בא, מי שלח לי אותו ומה אני צריך לעשות בקשר לזה. כלומר, אני צריך להתייחס לגילוי הזה בצורה בונה, ולא לבקש מהבורא לעזור לאגו שלי ולהציל אותי ממצב לא נעים, אלא לפעול מעל לאגו שלי, מעל לרווח העצמי ומעל ליחס שלי לבורא, אלא כדי לעשות לו נחת רוח, אפילו אם אני בעצמי אשאר במצב לא נעים.

המניע היחיד שלי לתיקון הוא, שבמצב הזה אני לא עושה נחת רוח לבורא. ואז המטוטלת הזאת מתחילה לנוע בכיוון הפוך, לקראת הבורא.

ושוב הבורא שולח לי "הכבדת הלב", מכביד את הרצון לקבל שלי, ואני מתחיל לעבוד מהתחלה בצורה אגואיסטית למענו, מבלי שאני מבין היכן אני נמצא. עד שהסאה שלי תתמלא. אני אעבור את ארבע הבחינות, וסוף סוף אחליט שההרגשות שלי אינן חשובות לי, אני רק מבקש מהבורא לעשות את המצב שלי כזה, שאעשה לו נחת רוח.

לא חשוב לי באיזה מצב אני נמצא יחד עם זה. ואז אני מגלה שהמצב הזה הוא רוחני. כלומר, אני מתעלה מעל לתוספת הרצון שקיבלתי, בהשפעה, וזו הופכת להיות המדרגה הבאה שלי. כך אני הולך ומתקדם, בכך שבכל פעם משיג גילוי בארבע בחינות, בתבנית ההוי"ה, ביחס שלי למאציל.

כל זה מדובר כלפי היחס שלי לקבוצה, למורה, ללימוד, לעולם, להכול יחד, לכל מה שקובע את מצבי. אני צריך לגלות את המצב בכללותו ובכל פרטיו הפרטיים כלפי כולם, באותו הגובה שבו קיבלתי עכשיו "הכבדת הלב" ולכל העומק של הקשר שלי עם הבורא. באופן כזה, אני קושר את "מלכות" עם "כתר". הכול התחיל מ"הכבדת הלב" והסתיים בצד ההפוך, בעשיית נחת רוח לבורא ב"אמונה למעלה מהדעת". כזה הוא סדר הפעולות בכל מצב, שמסמל שאני מימשתי אותו.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 23.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
כפית עבור אימא 
יום הכיפורים והכפרה שבכל נשמה
חטא, עונש אור התיקון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest