דף הבית / לכונן גשרים בקשר בינינו

לכונן גשרים בקשר בינינו

השאלה העיקרית שצריכה להטריד אותנו היא שאלה לגבי שחזור ובנייה מחדש של הכלי הכללי של הנשמה שנשבר על ידי האגו שנכנס לתוכו. כמו מים שזורמים ממקום הררי וממלאים את הגיאיות שבין ההרים, כך גם האגו שהתגלה מילא את החללים בקשר בינינו והחל להפריד ולהרחיק אותנו זה מזה. מאז התעוררה הבעיה כיצד לכונן בינינו גשרים מעל לאגו שלנו.

האגו לא יעלם לשום מקום, לא ניתן להיאבק בו וגם לא צריך. הוא כוח שנברא על ידי הבורא ומנהל אותנו. לא ניתן לעשות איתו דבר, לא למחוק אותו או להשמידו. הדבר היחיד שאנחנו יכולים זה לאזן אותו. דווקא הודות לכך שהאגו מפריד בינינו, נתחיל להתעלות מעליו גבוה יותר ויותר, ונבנה גשרים גדולים שיאפשרו לנו לקשר בין ה"גיאיות" המפרידים בינינו, כך שהמים, הים, האוקיינוס יישארו למטה ונוכל לבנות קומה שנייה.

כאשר נקים את תוספת הבנייה הזאת מעל המים כדי להתחבר בינינו, תופיע אצלנו התכללות חדשה לגמרי זה בתוך זה. נצטרך לקחת בחשבון את האגו שלנו, מפני שמצד אחד לא נוכל לבנות בלעדיו את הגשרונים הללו, ומצד שני עלינו להעלות את הקשר בינינו לדרגה הבאה.

זוהי דרגה מעניינת מאוד. כולנו שונים, מנוגדים זה לזה, לא מבינים זה את זה, לא יכולים להסכים ולהיצמד אחד לשני, עד כדי כך שאנחנו מתרחקים זה מזה והופכים להיות יותר ויותר זרים. תראו כיצד הצעירים לא יכולים להתחבר כבר ולהינשא, לחנך ילדים יחד, להחזיק משק בית. עקב כך נהרסים יסודות רבים, מוסדות בעולם: כפרים, מסורות ממש מתפוררים כמו עור יבש ומחוספס. האגואיזם גדֵל כל הזמן והמרחקים בינינו מתמלאים בעוד ועוד מים, מביאים אותנו למצב שלא מתאפשר לנו להתקיים בעולם הזה, במיוחד בזמננו.

אין יותר עולם אינטגרלי, גלובלי, שבו הכול היה מחובר זה עם זה במידה מסוימת, לפחות על ידי כוחות אגואיסטיים. המאה ה- 20 הייתה בסימן של איחוד בין בני האדם במטרה להגיע לרווחים הדדיים בתחומי בנקאות, מסחר, מדיניות ויחסים בין לאומיים. אבל תקופה זו חלפה ושוב הגיע המצב של ניכור. לכן עלינו ללמוד לכונן בינינו גשרים נכונים על פני המצבים הקודמים, מעל לאותם הקרעים שקיימים היום, כמו שנאמר: "על כל פשעים, תכסה אהבה". כלומר, על הכוונות "נגד אחרים"  לבנות גשרונים של אהבה.

ניאלץ להיווכח ולהבין באיזה אופן אפשר לעשות זאת, מפני שאם כל אחד יישאר בדעתו, אלו קשרים יכולים להיות בינינו? ואם כל אחד יחליף את דעתו בדעה של האחר, מה יקרה, יופיע איזה דיקטטור וכולם יתחילו לציית לו?  גם דבר כזה לא יכול להיות. בעיקרון, תיקון העולם מסתכם בכך שנתחשב בכל הפערים והתכונות זה של זה, כדי שנתאחד בצורה נכונה. אבל באיזה אופן זה אפשרי אם לכל אחד מאיתנו דעה שונה? בנוסף, ככל שאנחנו מפותחים יותר, כך מופיעה קוטביות גדולה יותר בדעות, ברצונות, בהבנה ובמושגים שלנו.

אולם חכמת הקבלה קוראת לנו להתחבר מעל לתכונות, להבנות ולמושגים שלנו. כיצד הדבר אפשרי כך שגם הראשון וגם השני יספקו את צורכיהם, את מטרותיהם ויפעלו בהבנה הדדית? זו בעיה. בנקודה זו אין לנו מה לעשות, איננו יכולים להבין את העולם שפועל בו-זמנית בשני מישורים מנוגדים לחלוטין. במישור התחתון אנחנו נמצאים כל אחד בתוך עצמו ומבינים שאנחנו יכולים לבוא במגע זה עם זה אך ורק על פני משהו מרוחק וחיצוני מאוד, כמו מדינות ביחסים של "אתה – לי, אני – לך", ולא יותר מזה. אבל תכנית הבריאה דוחפת אותנו קדימה לקשר מוחלט.

וכאן אנחנו נמצאים בניגודיות הולכת וגוברת עם הבורא שרוצה לחבר אותנו בכל מחיר ודוחף אותנו באופן אגואיסטי זה לזה. אבל ככל שאנחנו מתקרבים, כך אנו מרגישים כיריבים מושבעים יותר ויותר, ולא מסוגלים להתקרב. כלומר, הבורא כל הזמן מעורר ומזמין בנו מלחמות, מאבקים, תחרותיות, יריבות וכדומה. אנחנו רואים שגם בילדותנו ובתקופת הנעורים, גם בתקופת הבגרות ובזקנה, באף דרגה אנחנו לא מסוגלים להגיע להסכמה. האגו גדֵל ואנחנו הופכים להיות יותר מנוגדים זה לזה. אפילו העמים מרגישים היום ניכור זה מזה ומתפזרים לכיוונים שונים.

האדם לא מרגיש שהוא חייב לחיות בקרב העם שלו, במדינה שלו, על אדמתו, מפני שעם, מדינה וארץ בהשוואה לאגו שלו הם דרגות נמוכות יותר. לכן האגו האישי גובר. על פי הסטטיסטיקה, המוני בני אדם בזמננו מהגרים ומחפשים מקומות חדשים. לא מעניין אותם אם יחיו במולדתם או לא. כל עוד השפה לא מהווה מכשול גדול מדי עבורם, הם מנסים בכל דרך אפשרית להחליף את מקום מגוריהם.

אולם, אנחנו נמצאים בהשפעה של הכוח הכללי של הטבע, הבורא, שבכל מקרה מוחץ אותנו יחד, ועל ידי שדה של כוח דוחף אותנו יותר ויותר קרוב. לכן אנו מרגישים יותר ויותר רע ומפחיד זה עם זה. מובן שבדרגה כזאת אנחנו לא יכולים להתחבר, זה יביא אותנו לפיצוץ נוסף. חכמת הקבלה מסבירה שעלינו לבנות עוד דרגה אחת של "גשרונים" בינינו. אבל צריך לדעת לבנות אותם. זו כבר תכונת הבינה שלא קיימת בעולם שלנו. לכן עלינו בהכרח להתחיל לעסוק ביצירת עשיריות, כדי לבנות בתוכן קשרים בינינו בקומה השנייה, בדרגה השנייה.

מתוך שיעור הקבלה היומי, 06.02.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest