דף הבית / חינוך, ילדים / לכוון נכון ילד

לכוון נכון ילד

שאלה: בדרך כלל, הורים שהילד שלהם מוכשר מאוד, מצטיין בבית ספר, ספורטאי מעולה, מרוצים מההצלחה שלו, מכך שיש לו ביטחון עצמי ורק מחזקים זאת יותר. האם נכון לעשות זאת?

תשובתי: זו תגובה טבעית של הורים.

שאלה: מה הורה יכול להגיד לילד כדי לחנך אותו נכון?

תשובתי: כדאי להסביר לו שלמרות שהוא מאוד מוצלח, כל האנשים שהצליחו במיוחד בחיים, בקריירה, בבניית אימפריות משלהם, הצליחו מפני שידעו לארגן סביבם אנשים נכונים בקשר נכון. זו באמת סוד ההצלחה. להם אולי הייתה הברקה, אבל כדי לממש אותה הם היו צריכים הרבה שכל, ידע, עבודה רבה והתגברות נכונה על מכשולים. לכן כל מה שהם בנו, נבנה בצוותא. ולכן ילד אחד, גם אם הוא מוצלח בכל, לא יכול לנצח לבד, הוא חייב חברים.

שאלה: איך אנחנו מכוונים את הילד?

תשובתי: מכוונים אותו לכך שהוא חייב חברים ואסור לו לזלזל באף אחד, כי הוא לא יודע מתי יזדקק לכל אחד. לכן הוא חייב להיות קרוב ומחובר לאחרים, טוב לאחרים, וכך לראות איך הוא מממש בעזרת אחרים את הרעיונות שלו.

שאלה: מה האחריות של ילד כזה? מה התפקיד שלו כאדם עם יכולת מיוחדת ובולטת? האם צריך לדבר על כך עם הילד?

תשובתי: כן. נניח שלילד כזה יש הברקה, רעיון, עליו לכתוב תוכנית עבודה איך הוא מממש את זה בחיים. מה הוא צריך לשם כך, אנשים, כסף ועוד. לפי התוכנית אפשר לשבת עם הילד ולהסביר לו עד כמה הוא זקוק לחברה טובה, לידע וכולי.

שאלה: כהורים, מה חשוב שנלמד אותו ביחס להערכה שלו כלפי אחרים? אם הוא מצד הטבע חזק ומוכשר יותר מאחרים, בדרך כלל הוא מסתכל עליהם מלמעלה במבט מזלזל שהם פחות ממנו.

תשובתי: הוא לא יכול לממש שום דבר אם הוא מסתכל על האחרים כך. עליו לראות בהם שותפים. הוא צריך להתייחס אליהם נכון, כדי שהם ירצו לשתף עימו פעולה.

שאלה: במה זה תלוי שאחרים ירצו לשתף עימו פעולה?

תשובתי: בכמה הוא מכבד ומקרב אותם ועושה מהם שותפים.

שאלה: האם זה תלוי ביכולת של הילד לתת לאחרים סביבו הרגשה שהם שווים, שיש להם ערך? תשובתי: כן. לאנשים שמרגישים שהוא מבריק, חשוב מאוד להרגיש שהם שותפים שלו. ולא שהוא נותן להם שהוא משפיל אותם, כאילו "מי הם ומה הם".

שאלה: אלו עקרונות עלינו לדעת כהורים כדי לכוון אותו?

תשובתי: להקרין לכולם שכולנו שווים. שכולנו יכולים להיות שותפים בהשגת המטרה המשותפת. בעזרה הדדית, בדאגה הדדית, נגיע לפסגה בכל תחום.

 

מתוך התוכנית "חיים חדשים" מס' 1323, 7.11.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest