דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לכוון את החשבון אל הבורא

לכוון את החשבון אל הבורא

כתבי רב"ש, מאמר י"ג "מעוז צור ישועתי":

"…אבל מה האדם יכול לעשות, שהוא רוצה להתחיל בשבח ולבו סגור, ומרגיש מלא חסרונות, ואינו יכול לפתוח את פיו לומר שיר ושבחה. אז העצה היא ללכת למעלה מהדעת, ולומר, שהכל "חסדים מכוסים". היינו שיאמר, שהכל הוא חסד, רק שמכוסה ממנו, מסיבת שהוא עוד לא מוכשר לראות את הטוב והעונג, מה שהבורא הכין לבריותיו".

שאלה: איך אפשר להגיע למצב של לשבח את הבורא?

תשובתי: נניח שרע לך, הבעיות רודפות אותך, מופיעות מחשבות לא נעימות, רצונות לא מסופקים אוכלים אותך, אתה מתרגז ונמצא ב"כאסח" עם כל הסובבים אותך. ועכשיו אתה צריך לעלות לרמה של "אין עוד מלבדו" ושהבורא הוא טוב ומטיב. אתה עושה בהתאם לזה חשבון, עושה מאמצים רבים, מנהל חיפושים בלתי פוסקים ולאט לאט עולה למעלה מהדעת.

יחד עם זה, מלכתחילה, חשוב לברר למה אתה עושה את זה: האם מפני שאתה מבולבל? או מפני שיש לך הרגשות לא טובות? ויכול להיות, בגלל הפחד מעונש? או בגלל שרוצה לעשות נחת רוח לבורא?

בסופו של דבר, אתה סוף סוף רואה שהכול נובע ממנו, שהוא טוב ומטיב, בכך שמעלה אותך מהדרגה הקודמת לדרגה יותר עליונה.

וכך אתה מתקדם: אתה מודה לבורא על מה שהוא עשה, ודאי, אתה מייד מקבל בעיות וירידות חדשות. פעם אחר פעם אתה עולה ויורד, החשבונות כל הזמן יותר מהירים ממה שאתה יכול לעשות חשבון ולסדר אותם, כדי לייצב את היחס שלך למתרחש.

ובכל זאת התהליך נמשך. בהתחלה אתה פועל מתוך פחד, בכך שמפחד מכל מיני צרות, לא רוצה להרגיש אי נעימויות. אבל בהדרגה אתה מאזן את עצמך עם הבורא ומתחיל לחשוב קצת על השפעה. ואז מייד הוא שוב נותן לך סטייה מהדרך, ועכשיו אתה מנסה לעבוד בשיתוף עימו. בפעם הבאה אתה כבר רוצה שיהיה לו טוב. בפעם נוספת, אתה באמת פועל למען הבורא, בזה שרוצה להצדיק אותו, ולא בגלל שאתה רוצה להיפטר מהייסורים שלך או שיש לך מהקרובים.

כך אתה מתקדם, בכך שכל פעם יותר ויותר אתה מצמיד את עצמך לכוונה על מנת להשפיע. אתה כל הזמן מבין ומעריך מחדש את המצב, אבל המדידה היא תמיד לפי קריטריון אחד: "עד כמה אני חושב למען הבורא?".

מתוך שיעור על מאמרו של רב"ש, 11.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
להפסיק לרמוז 
חובתו של האדם לעשות טוב
כל העניין הוא בממיר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest