דף הבית / המשבר ופתרונו / להרים את הקול לפני פרעה

להרים את הקול לפני פרעה

בזמנו, בעל הסולם כתב מאמרים המסבירים את המהות של העימות בין שתי האידיאולוגיות: הקפיטליסטית והסוציאליסטית, וכמו כן נסע לפולין, איפה שהחלה להתפתח פעילות אקטיבית של תנועת העבודה. בגלל זה רצו להושיב אותו בבית הסוהר בפלסטינה וכמעט עצרו אותו באירופה כקומוניסט. התשובה לפעילותו הייתה השמצות והוצאות דיבה, אילצו אותו לעבור מירושלים לתל אביב… אבל לא הייתה ברירה אחרת, הוא היה חייב בכל כוחו להוציא לאור את כתביו.

ובגדול, הזמנים מאז לא השתנו. אלא אולי להיפך, אז היו הרבה יותר אנשים חכמים שהבינו את הניסוח ומסירת החומר של בעל הסולם. ואילו בימינו אנחנו עדים לירידת הדורות, רואים את הטיפשות והחמדנות הגוברות, זה מה שעומד היום בקרן זווית.

וצריך להבין, שהמצב אצלנו הוא זהה לֵמה שהיה אז. נדמה לנו שהוא הרבה יותר טוב, אבל בואו נהיה רציניים ובמידת האפשר חוקרים אובייקטיביים. הטבע האנושי לא השתנה. אנשים הפכו להיות יותר עקשניים, יותר פרימיטיביים ויותר מוגבלים. מחשבים, גאדג'טים וכלי התקשורת משגעים אותם. זרם החדשות על סוף העולם שהורגלנו אליו, על אסונות טבע, על הפוטנציאל ההרסני של המשבר העולמי לא משפיע עליהם במיוחד.

התפקיד שלנו הוא להגיע אליהם, לספר להם את האמת על המצב העכשווי של הדברים. ואף על פי שאנחנו משתדלים לעשות זאת, לאנשים פשוט אין אפשרות להבין את המתרחש. אני לא מאשים אותם בשום דבר, ואם במילים שלי נשמעת שליליות, אז וודאי שזו אינה אשמתם. אין בכוחם לשמוע את המסר שלנו.

כאן אי אפשר להסתדר ללא "הכבדת הלב", שלמעשה, זה מה שמתרחש. ואילו אנחנו מצידנו צריכים להמשיך בעבודה בניגוד לזה, בדיוק כפי שמשה עבד מול פרעה.

בעיקרון, מיהו אותו פרעה? אלה הם "היהודים הידועים החמודים", שבהם כל הזמן גדל היצר הרע, שהופכים ליותר ויותר עקשנים ויורקים בפניו של משה, בכך שמודיעים שהם לא רוצים ללכת איתו. שום דבר לא מעניין אותם, אצלם, ברוך ה' הכול בסדר, העולם מלא בתענוגים…

וזהו פרעה שלא משחרר את בני ישראל מהעבדות, הוא הנציג של היצר הרע בקרב ישראל. ונגדו אנחנו צריכים לעבוד במידת הכוחות שלנו.

התורה נותנת לנו דוגמה, בכך שמראה לנו שזה אפשרי. כלומר צריך להשתדל לפעול בהתאם. אם זה יצליח או לא, זה לא עניינינו. אם זה יצליח, גם אז זה לא עניינינו. פשוט יש לנו עבודה שאותה חייבים לבצע.

לפנינו נמצאת חברה שרוצה ליהנות מהחיים. ואילו אנחנו צריכים להבין, שכך פרעה מתגלה באנשים. והלוואי שאנחנו נגלה אותו, שיהיו לנו כוחות להתנגדות מוצלחת נגדו. והם לא אשמים. לא במקרה, כאשר התורה מספרת על גלות מצרים, היא מספרת בעיקר על משה ולא על עם ישראל. משה, אהרון והבורא לפני פרעה, זהו סיפור של מה שמתרחש. כאן העיקר, זו עבודה נגד האגו המשותף הכללי.

שאלה: מה אנחנו רוצים? להחדיר רוח בהמונים, או למצוא בהמונים הוספת רוח?

תשובתי: בהמונים אין שום רוח, רק אדישות וחוסר אכפתיות. אנחנו מחפשים בהם רק את האפשרות להבין, על רקע ההיסטוריה שהם עברו והצרות שמתגלות היום, שיבינו את מגמת ההתפתחות וקצת להתנער לפני שהמכה תפגע בהם. זה כבר יהיה זירוז.

מתוך שיעור על מאמר "השלום בעולם", 19.06.2013

ידיעות קודמות בנושא:
עת צרה היא ליעקב
לשפוך את האור לעולם
כיצד לחדור דרך שריון האגו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest