דף הבית / להרגיש מאושר כל הזמן

להרגיש מאושר כל הזמן

"ידוע, כי אין שום דבר מתגלה בצורתו האמיתי, אלא רק בדבר והפוכו, "כיתרון האור מתוך החושך".

זאת אומרת, שכל דבר מראה על חבירו, שדוקא על ידי דבר והפוכו, אפשר להשיג את מציאותו האמיתי של המושג הנגדי. ומשום זה אי אפשר להשיג את הדבר בתכלית הבהירות, אם אין לו את הדבר המקבילו." (בעל הסולם, ספר "שמעתי", מאמר ל"ד "יתרון ארת בכל הוא").

העיקרון הזה טמון מלכתחילה בחיינו ואנו משתמשים בו באופן אינסטינקטיבי. לכן אין בו שום דבר קבלי מיוחד. אנחנו תמיד צריכים יותר אור, כדי לראות על פני הניגודיות את ההבדל בינו לבין החושך. או שעלינו להחשיך מעט משהו, כדי לראות טוב יותר את האור.

אנחנו תמיד לומדים על האחד ביחס לשני, למשל טוב ורע. אנחנו לא יכולים למדוד שום חפץ או תופעה בפני עצמם, אלא רק ביחס למצב המנוגד לאותה תופעה שאותה אנחנו רוצים לחקור.

שאלה: אפשר לומר שאדם יכול להיות מאושר, רק אם הוא קודם היה אומלל?

תשובתי: לא. אדם יכול להיות מאושר, או בו זמנית להרגיש מצב של אומללות.  אז נוצרים בתוכו שני מרכיבים והוא מבין, עד כמה הוא מאושר עכשיו.

זה הכרחי. מפני שאחרת אנחנו רואים כיצד המצב של אושר "מתפוגג", במיוחד אצל בני זוג נאהבים. הם אינם מבינים, אינם יכולים להעריך, שיכול להיות מצב אחר כנגד המצב הזה. ולכן הם מאבדים את מה שיש להם.

אדם חכם, הוא מי שמחזיק בתוכו שני מצבים. על כך נאמר: אין חכם כבעל ניסיון. כלומר אין חכם אלא רק מי שעבר את כל המצבים המנוגדים, ויכול להעריך הכול בצורה נכונה. ואם הוא חווה תענוג כלשהו, אז בו-זמנית הוא מרגיש מהו המצב המנוגד לו. אז התענוג שלו מושלם.

שאלה: האם זה הסוד של חיים משותפים ארוכים?

תשובתי: זה אפשרי בנישואין או בכל מיני יחסים אחרים ובכל מיני מצבים כלשהם. אתה יכול להעריך משהו, רק אם איבדת אותו. אין מה לעשות. לכן כל הנישואין הראשונים, ההתקרבויות לא מאריכים ימים. בעיקרון, לאנשים עם אגו כמו היום דרוש ניסיון.

מתוך שיעור וירטואלי, 15.12.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest