דף הבית / כללי / להפוך למורי דרך עבור העולם כולו

להפוך למורי דרך עבור העולם כולו

הראי"ה קוק, "אורות", "המלחמה" ט':

"בנין העולם, המתמוטט כעת לרגלי הסערות הנוראות של חרב מלאה דם, דורש הוא את בנין האומה הישראלית. בנין האומה והתגלות רוחה הוא ענין אחד, וכולו הוא מאוחד עם בנין העולם, המתפורר ומצפה לכח מלא אחדות ועליונות, וכל זה נמצא בנשמת כנסת ישראל. רוח ה' מלא בה, ואי אפשר לרוח אדם, שהרגשת נשמתו פועמת בו, להיות שוקט בשעה גדולה זו, מבלי לקרוא לכל הכחות באומה: עורו וקומו על תפקידכם."

המצב לא יתוקן ולא ישתפר, עד שעם ישראל לא יבין את ייעודו ותפקידו המיוחד כלפי עצמו, כלפי העולם, כלפי כל המציאות וכלפי הבורא, ומחויבותו בפני כולם. כזה הוא חוק הטבע, שאינו תלוי בהסכמה שלנו ואינו דורש את הסכמתנו.

בכל מקרה, או בדרך האור, בדרך התורה, או בדרך של ייסורים, אנחנו ניאלץ לקיים את החוק הזה. האנושות חייבת להגיע להשתוות הצורה עם הבורא, ואנחנו, זה אותו החלק שעליו מוטלת החובה להתחיל את התיקון עבור כולם ולהוביל אותו, בכך שנותנים דוגמה לכל שאר העמים. אנחנו חייבים להכיר במשימה הזאת שלנו ולקבל אותה, או מרצוננו, בדרך של הסכמה, הבנה ואחריות, או שאחרת, תחת הלחץ של השנאה הכללית שתתגלה כלפינו, הצרות, הבעיות והייסורים, של מכבש ההתפתחות שלוחץ עלינו.

נצטרך להכיר, שכל שיטת התיקון שמביאה מאהבת הזולת לאהבת ה', נקראת חכמת הקבלה. החכמה הזאת מסבירה לנו על הקשר בינינו, על רשת הקשר בינינו, שבה כלולה כל המציאות, כל מערכת העולמות. בזה שאנחנו בונים ומגלים את הקשר הזה בינינו, אנחנו מגלים את המציאות הרוחנית העליונה, שנמצאת מעל למציאות הגשמית האגואיסטית שבה אנחנו נמצאים היום.

אנחנו נצטרך להבין, שחכמת הקבלה זה לא חוטים אדומים, כפי שהחילוניים סבורים היום, לא יצירת פסלים, שנותצו עוד בימיו של אברהם, לא מיסטיקות, שאותם מתארים לעצמם אנשים דתיים, לא ברכות, לא תפילות על כך שהכול ישתנה עבורי לטובה, חוץ ממני עצמי. ולכן, לא אלה ולא אלה חושבים על התיקון העצמי, אלא דורשים שינויים אגואיסטיים, שלא אני בעצמי אשתנה, אלא שהכול סביבי ישתנה לטובתי.

אלא חכמת הקבלה זו עבודת ה', שעל ידה, בעזרת האור העליון, בעזרת תכונת ההשפעה, אנחנו נרצה לשנות את עצמנו ב"אמונה למעלה מהדעת", כדי להידמות לכוח העליון ולהגיע עימו להשתוות הצורה, לדבקות. זה אומר להפוך להיות אדם, כלומר להיות "דומים" לבורא.

לזה צריך לכוון את כל הכוחות של האומה, כפי שאומר כאן הרב קוק. רק בהתגלות של הכוחות האלה, אנחנו נגיע ליצירתה של רוח האומה ולכינוס של כל נשמות ישראל ("כנסת ישראל"). ואז אנחנו נהפוך להיות ל"ממלכת כוהנים וגוי קדוש" עבור העולם כולו, נהיה דוגמה ומורי דרך לכולם.

מתוך ההכנה לשיעור, 21.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
להיות ערב לכולם
משרתי העם
לשרת את העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest