דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להסתתר בצל של עצמי

להסתתר בצל של עצמי

האדם נוצר עם הרצון לקבל ששואף למלא את עצמו, מרגיש את עצמו חסר ללא המילוי ורואה בו את כל משמעות קיומו. מלבד זאת אין לו שום הרגשה. כל ההרגשות שלנו הן רק מהתענוגים שאנחנו רואים לפנינו. מזה בנוי עולמנו. כל המציאות שלנו היא תמונות של תענוגים שונים שאנחנו מתארים לעצמנו.

אנחנו רואים סביבנו את עולם הדומם, הצומח, החי ואת שאר בני האדם, כיוון שהרצון שלנו מורכב מארבע דרגות, שבהן אנחנו מרגישים דימויים שונים של התענוגים האפשריים. אך אם איננו רוצים לחיות באשליות, אלא רוצים לראות את העולם האמיתי, אנחנו צריכים לתפוס אותו לא בתוך הרצון לקבל תענוג אלא בתוך הרצון להשפיע. הרי שם אנחנו מגלים את השורש שלנו ואת הקשר שלנו איתו, את מחשבת הבריאה, תוכנית הבריאה ומטרת הבריאה. והרצון האגואיסטי מנתק אותנו מכל זה, מהידע האמיתי, מההרגשה ומהתכלית.

יש לנו רק אפשרות אחת להתקרב לתמונה האמיתית: ליצור הסתרה על התמונה שמצייר לנו האגו שלנו. לא מדובר על כך שנפסיק בכלל לראות אותה, אלא שלא נעניק לה חשיבות כה רבה, כפי שאנו מעניקים לה היום. עלינו לחפש מאחוריה את התמונה השורשית שמצטיירת באותם הרצונות שלנו, אם הם מחליפים את כיוונם מלקבל ללהשפיע.

הרצון הוא אחיד, אך את כל חלקיו – את הדומם, הצומח, החי והמדבר – צריך להעביר לשימוש בכוונה על מנת להשפיע. ואז אנחנו נראה את השורשים של אותה התמונה שמצטיירת לנו ברצון לקבל על מנת לקבל.

זה נעשה על ידי ה"צל דקדושה". הרי כשהאדם משתוקק לצל כזה, הוא משתדל ליצור אותו בעצמו. אך הוא מגלה במהרה שהוא אינו מסוגל לכך, וכל הבריחה שלו מהרצון לקבל, הניסיון ליצור עליו צל: לעשות מסך, צמצום, ולעבוד למעלה ממנו – כל זה בלתי אפשרי ללא העזרה מבחוץ. לשם כך צריכים נס!

הנס הוא מה שלא נמצא בידי האדם עצמו ולא נגיש לו בצורה ישירה, כאמצעי הגלוי לעין. והוא מגיע בהדרגה להחלטה, שאותו השורש, הכוח העליון שהוא רוצה לגלות, צריך לעזור לו ולהביא את ההסתרה.

אך כיוון שהאדם מבקש את זה בעצמו, זה בא על חשבון האדם, כאילו הוא עשה את הצל הזה. וכך הוא מסתיר את הרצון לקבל שלו יותר ויותר, מה שנקרא "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך", ורוכש את תכונת הבינה, להשפיע על מנת להשפיע (חפץ חסד).

וכשהוא מסיים את העבודה הזאת ועולה למעלה מכל רצונותיו האגואיסטיים, להר סיני, הוא מתחיל לעבוד אפילו כשהוא מקבל על מנת להשפיע, ב"ואהבת לרעך כמוך". כל הרצונות הופכים בהדרגה להשפעה, וכך עד גמר התיקון.

וכל זה נעשה על ידי ההסתרה, או מה שנקרא "צניעות". בזכות העבודה הזאת, כשהאדם מחפש כיצד להסתיר מעצמו את הרצון לקבל, כדי לא להשתמש בו בצורה ישירה, בצורה אגואיסטית, וכמובן לא להשתמש בו בצורה אינסטינקטיבית, בלי לחשוב, אלא רק לאחר בירור ובדיקה קפדנית. זהו השלב הראשון של עבודתנו.

אם האדם שבנו יודע להסתתר מהרצון לקבל שבנו, אם הוא מבודד את עצמו מהרצון הזה ועולה למעלה מהמסך – מרגע זה הוא מתחיל להיות קשור עם השורש ולבצע חשבונות למעלה מהדעת. וכך הוא הולך ומתפתח.

מתוך שיעור על מאמר מספרו של בעל הסולם "שמעתי", 25.07.2011
ידיעות קודמות בנושא:
אל תחמיץ את ההזדמנות
ללא הסתרה לא ניתן להשיג שלמות
ממה נבנית דמות הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest