דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להינצל מהאוקיינוס הסוער

להינצל מהאוקיינוס הסוער

laitman_2007-03_ba-iam_066_wp.jpg

ביום הכיפורים קוראים את סיפורו של "יונה". על הנביא יונה אשר הבורא הטיל עליו ללכת לעיר נינווה ולעורר את בני האדם למעשׂים טובים. אך יונה החליט לברוח מהבורא, הוא עלה על ספינה והחליט לשוט כמה שיותר רחוק. אך הבורא הזמין סערה והמלחים גילו שיונה הוא הסיבה לסערה, אז הם זרקו אותו לים ושם לוויתן בלע את יונה והביא אותו לחוף, לעיר נינווה. יונה נכנס לעיר ולאחר שהטיף לתושביה, התושבים דחו את מעשי השׂנאה שביצעו והשׂיגו אהבה הדדית. כך בעל כורחו יונה ביצע את הציווי של הבורא.

יונה שעלה על סיפון האוניה, זו הנשמה שירדה לגוף האדם. הרי אדם בעולם הזה, דומה לאוניה בים הסוער. הנשמה מגיעה אל הגוף, כד להשׂיג את תיקונה בקשר עם הנשמות האחרות. היא יכולה להיתקן דווקא בזכות הרצון האגואיסטי ליהנות, בכך שמנצלת את האגואיזם והדחייה מהאחרים, אך דווקא לחיבור ואהבה כלפי אחרים. הנשמה, מתוך "הנקודה שבלב", מפתחת את עצמה עד לגודל ולדרגת הבורא.

"נקודת ההשפעה" הזאת מצרפת בהדרגה לעצמה רצונות אגואיסטיים יותר ויותר גדולים. ואת אלה שהיא אינה יכולה להשתמש בהם למען ההשפעה, היא משאירה כלא משומשים (בצמצום). וכך בהדרגה, 125 פעמים, עד שהנקודה הזאת מעבירה לעצמה את כל הרצונות ליהנות.

הבורא שולח את "נקודת ההשפעה", שורש הנשמה, לעולם הזה – את הנביא יונה, לתוך רצונו של האדם, לאוניה. המלחים והרב חובל הם מלאכים, כלומר, השליחים של הבורא אשר מקיפים את האדם. יונה צריך לעורר את הרצונות שלו להיתקן, להתחבר לכל שאר הנשמות – העיר נינווה, לעוררם לתיקון ולהפוך את הרע שלהם לטוב, לאהבה ביניהם. אחרת הם נופלים לאגואיזם ושׂנאה שיביאו אותם אל המוות.

לשם כך עלינו למשוך לעזרה אור. זה נקרא לבקש, לזעוק לעזרה. ובמידה שבה אנחנו זועקים, האור מעלה עבורנו חלק מהרצון ליהנות, והוא מצטרף לתכונת ההשפעה.

כך אנחנו מעבירים את כל הרצונות שלנו מהעולם שלנו, רצונות "למען עצמי", לעולם הבא, רצונות "למען האחרים". בכך שאנחנו נכנסים לעולמו של הבורא, ובהרגשת עצמנו והעולם בתכונת השפעה שמורגשת כקיום נצחי ושלם.

הסיפור עם יונה הנביא מדבר על כך, שהבורא יחייב אותנו, בדרך טובה או בדרך של ייסורים, להתחיל לעסוק בהפצת חכמת הקבלה בכל העולם כשיטה לתיקונו. לכן נאמר: "ובחרת בחיים", זוהי כל המהות של יום הכיפורים.

מתוך שיעור על קטעים נבחרים ליום כיפורים, 17.09.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
יום כיפור, יום של שמחה
כיצד להפוך עצב לשמחה?
ליד שער התפילה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest