דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להוביל את הרצון אל האור

להוביל את הרצון אל האור

בעל הסולם, "מהותה של חכמת הקבלה":

"והנה בכללה, מתחלקת החכמה הזאת לב' סדרים, המקבילים זה לזה, ושוים זה לזה, כמו ב' טיפות מים. ואין הפרש ביניהם יותר, רק : שסדר הראשון נמשך מעילא לתתא, עד לעולם הזה, וסדר השני מתחיל מעולם הזה, והולך מתתא לעילא, בדיוק על כל אותם הדרכים והרכבות, שנרשמו משורשם, בעת הופעתם והתגלותם מעילא לתתא."

הירידה התרחשה בהתאם לחמישה שלבים, מ"בחינת שורש" (אפס) ועד "בחינה ד'" (רביעית), ובדיוק אותם השלבים נמצאים בדרך ממטה למעלה. מהיכן באות המדרגות האלה? מתוך הרצון שאותו העביר האור דרך אותם שלבי ההתפתחות.

באופן כזה המבנה הוא קבוע, ורק ה"הרכבה" שלו נקראת אצלנו "השתלשלות". בעצם אין לא למעלה ולא למטה, אנחנו רק מגלים יותר ויותר את המורכבות של היחסים בין ה"אור" וה"כלי". בהתחלה, כשהם היו יחד, אנחנו לא הבחנו בזה, ואחר כך כשזה נפתח, אז התמונה הפכה ליותר מורכבת באמצעות פריטים חדשים, בכך שהוסיפו אותם לדרגות ההבנה של "ספירות", "עולמות", "פרצופים" וכדומה.

ובהמשך, ה"רשימות" שנשארו לאחר הירידה מתממשים בזמן העלייה.

בכללות, קיימים הרצון, ה"רשימו" והאור, שמשפיע על שניהם, ובונה "מסך", כלומר מידת התאמה (∫) בינו לבין הרצון.

האור הוא טוב, והוא נקרא "המחזיר למוטב". כי הרצון, בגלל ה"רשימו", רוצה משהו הפוך לגמרי. ואם אנחנו בכל זאת מובילים את הרצון שלנו לקראת האור, מעמידים אותו תחת השפעת האור, אז האור הופך את הרצון לטוב.

שאלה: לפי השרטוט אנחנו מתחילים את העלייה מ"בחינה ד'", כאילו שהיא הראשונה. איך זה בא לידי ביטוי?

תשובתי: נכון, כאן מסתתרים שני הפכים. אם אנחנו גדלים במסכים שלנו ובשימוש ברצון, אז עולים במדרגות העביות (עומק הרצון), מבחינת שורש לבחינה ד'. אנחנו ירדנו במדרגות הרצון תחת ה"מסך", ועולים במדרגות של ה"מסך" עצמו.

בכל מקרה, בזמן התנועה לעולם הזה השימוש ברצון פוחת. בחינה ד' למטה מסמלת את מידת "חומר" רצון, אבל את העבודה שלנו איתו.

באופן כזה, אנחנו מתחילים את העלייה מרצון קטן, כי אנחנו לא מרגישים את ה"חומר" עצמו, אלא הימצאות או חוסר של ה"מסך" מעליו. אנחנו משיגים תפיסת קדושה או טומאה, אבל לא את הרצון בעצמו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מהותה של חכמת הקבלה" 08.06.2012

ידיעות קודמות בנושא:
להרגיש את כל צורות העליון ולהסכים
על הגבול של אור וכלי
פיזיקה מדויקת ולא הוקוס פוקוס

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest