דף הבית / המשבר ופתרונו / להגן על ההמון החכם

להגן על ההמון החכם

דעתו של א. אוסלון (A.Oslon), הנשיא של הקרן "דעת הקהל": התכונה המיוחדת של הזמן הדינמי שלנו היא, שאין מומחים כדי לפתור את הבעיות שהעולם המערבי מתמודד איתן היום.

כיצד הדבר התברר? – ניסו לפתור בעיות חדשות על פי טכנולוגיות ושיטות מוכרות, והפתרונות שהתקבלו אינם עומדים בתנאים של הבעיה. הדבר קרה משום שהמומחים פעלו כהרגלם והשתמשו בכל ניסיונם המקצועי שהם צברו לאורך השנים כדי לפתור את הבעיות, אך ללא תוצאות.

אנחנו מדברים על משבר מחשבתי בקרב המומחים. האמונה בכוח הבלתי מוגבל של המדע וביכולתו לפתור כל בעיה, מתחילה להוביל לכישלונות תכופים ומשלמים עבורם מחירים עצומים. ואם הלקוח הוא יותר רציונלי מהמבצע, ההיגיון מכתיב לא לקרוא למומחים אחרים. אך הם מציעים פתרונות אפילו גרועים יותר.

ואם לדבר על האתגרים הגלובליים, כגון המודל החדש של היחסים הבינלאומיים, הטרור הבינלאומי, חוסר הסובלנות כלפי אנשים מדת, גזע ותרבות שונה, אז, כפי שאנו יודעים, קיימים מוסדות ענקיים, ארגונים חברתיים, מפלגות פוליטיות וכו', שעוסקים באתגרים האדירים הללו, אך למרבה הצער התוצאות אינן נראות לעין. אולי פנייה לביצוע משימות על ידי הקהל הרחב, "ההמונים", (השיטה של "crowdsourcing" – "מיקור המונים", שהיא אינה טכנולוגיה, אלא השקפת עולם), יכולה לעזור לפתור את הבעיות של העתיד?

התייחסותי: "מיקור ההמונים"(crowdsourcing) יכול להיות יעיל רק למגוון מצומצם של בעיות אשר ניתן לפתור באמצעות עבודה קבוצתית. ואף על פי שחוכמת ההמונים גבוהה יותר מחכמת הגאונים, היא עדיין לא יוצאת מעבר לטבעו האגואיסטי של העולם שלנו – לכן היא אינה מסוגלת לפתור בעיות בעולם החדש, האינטגרלי, האלטרואיסטי, עולם ההשפעה, של החיבור ושיתוף הפעולה. המשימה הזאת ניתנת לביצוע רק על ידי קבוצה של מקובלים – "מיקור ההמונים הרוחני" (crowdsourcing רוחני).

בעולם יש המון תוכניות והחלטות מצחיקות, לדוגמה, התוכנית האסטרטגית של ארה"ב ל -10-20 השנים הקרובות, היא פיסת נייר מגוחכת בעיני…

  ידיעות קודמות בנושא:
השכל הקולקטיבי או "ההמון חכם יותר מהגאון"
לא התבונה של הפרט, אלא קבוצה היא הערובה להצלחה
סוד השכל הקולקטיבי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest