דף הבית / להבין מהי התקרבות

להבין מהי התקרבות

שאלה: מה הטעם לחזור ולומר לאגואיסטים מוגבלים וקשי תפיסה שהם לא צריכים להשמיד, אלא לאהוב זה את זה, אם ידוע מראש שהם אינם מסוגלים לשמוע את זה, בדיוק כפי שחתול אינו יכול להבין, מה זה אינטגרל?

תשובתי: בחתול לא טמונה היכולת "להבין את האינטגרל", זה למעלה ממצבו השכלי והרגשי. ואילו אנחנו יכולים להבין מהי התקרבות, לפחות מתוך זה שבינינו מורגשת דחייה. מתוך תכונה שלילית מובן לנו מה זה התכונה ההפוכה לה ובאיזה אופן אנחנו יכולים בכל זאת להתקרב בינינו.

נוכחנו לדעת, מתוך הדוגמה של רוסיה, שבה לאורך 70 שנה נעשה ניסוי לא מוצלח, שלא ניתן לקרב בין בני אדם בכפייה. אבל מצד שני, אם היינו מצליחים ליצור בצורה נכונה כזאת חברה, אז היא באמת הייתה בצורה די מקורית ומיוחדת במינה עונה על השאלות הללו.

היום יש תיאוריות שונות רבות וכמות עצומה של בני אדם שבוחנים מחדש את היחס שלהם לְמה שקרה ברוסיה. אני בשום אופן לא שוחר נלהב של אותו ניסוי ואותו משטר, אבל בכל זאת, שם הודגם שעמוק בתוך המצב הזה מסתתר משהו מאוד מושך: תמיכה, ביטחון משותף, דאגה משותפת, שמקנים לאדם הרגשת שותפות. דווקא השותפות הזו חסרה לאנושות ועכשיו אנחנו שוב חוזרים לאותה שאלה.

כמובן, שמצד אחד, הניסוי שנערך ברוסיה, היה דרמטי ועקוב מדם. אבל מצד שני, עד היום הוא מפַתח תנועות דמוקרטיות וליברליות. אנחנו פשוט צריכים לבחון מחדש, כיצד לעשות זאת נכון. גם הלימוד של קרל מרקס לא נדחה על הסף. העניין שאנחנו אפילו לא מכירים את מרקס האמיתי, הגישו לנו אותו מנקודת מבט של רביזיוניסטים. בכלל לא פשוט ללמוד אותו, צריך להבין מה הוא הציע ולְמה התכוון.

המקובל הענק של תחילת המאה ה – 20 בעל הסולם כותב, שמרקס בכתביו לא התכוון לאותו ניסוי שערכו בברית המועצות, אלא בראש ובראשונה לחינוך מחדש של החברה, שנעשה לפי חוקים של חכמת הקבלה. בהקשר לזה מרקס הורה באופן מדויק, שללא חינוך מחדש לא נשיג את המצב של איחוד. הרי הוא טמון ביסודו של הטבע עצמו, מפני שהטבע הוא אינטגרלי ופרט לחברה האנושית, הכול בתוכו מקושר הדדית באופן נוקשה. בין אם אנחנו רוצים בזה ובין אם לאו, הקשר ההדדי הזה עובד רק בשלוש דרגות: דומם, צומח וחי ואילו בדרגת ה"אדם" הוא לא עובד. את הדרגה הזאת עלינו לבנות ולשחזר בעצמנו באופן מודע. בזה מסתכם תפקידה של חכמת הקבלה.

מתוך שיעור וירטואלי, 13.01.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest