דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להביא תועלת לחברה עד לנשימה האחרונה

להביא תועלת לחברה עד לנשימה האחרונה

שאלה: אם האדם התפרסם ברחבי העולם בזכות ההישגים יוצאי הדופן שלו, האם זה משחרר אותו מהפחד מהמוות?

תשובתי: אני לא חושב שיש אדם כזה שלא פוחד מהמוות, אם מובן לו שהמוות זה הסוף. רק לבהמות אין פחד מהמוות. יש להן רק פחד אינסטינקטיבי של הגנה עצמית ממי שיכול להזיק להן, והן חיות בהתאם לאינסטינקט הזה.

ואילו בני האדם פוחדים מהמוות, מפני שיש להם דמיון, הרגשות, והם יכולים ללמוד על המקרים שקורים. כי אותו אדם שמקודם היה חבר שלי, נפטר עכשיו, ולא נשאר ממנו שום דבר חוץ מגוף חסר חיים שרוח החיים עזבה אותו. אין יותר מה לעשות, אלא רק לקבור אותו, ואני מבין שכך יקרה גם איתי.

הרגשת איבוד החיים זוהי חוויה ייחודית. מצד אחד, אנחנו חייבים בעת הצורך ללכת לקרב שבו יכולים להיהרג. אבל במקרה כזה יש לנו אפשרות להתגבר על הפחד מהמוות.

אנחנו טסים לחלל ומסכנים את החיים שלנו בכל מיני מצבים מסוכנים, וזה לא מפני שמחייבים אותנו, אלא פשוט מתוך משיכה פנימית. יש איזו משיכה מתוך חינניות בהרגשה של עצמך על סף החיים או המוות. זוהי תופעה פסיכולוגית ידועה.

האדם בנוי בכזאת צורה, שדעת החברה מחייבת אותו לגבורה ומכוונת בכל מיני מצבים. אבל לעת זקנה המוות מאוד מפחיד את האדם, מזמין בתוכו הרגשת ייאוש, חוסר אונים, ופחד ניסתר. האדם משתדל לדכא את הפחד הזה ולא נותן לו לפרוץ, ובזה עוזרת ההימצאות בקרב בני אדם בעיצומם של החיים.

הדבר הגרוע ביותר שאנחנו יכולים לעשות עבור אדם מבוגר, זה לשכן אותו בבית אבות, בחברה סגורה של זקנים כמוהו. אנחנו חושבים שזה טוב, ויהיה לו שם יותר נוח. אבל זה לא טוב עבור אף אדם. אדם מבוגר צריך להימצא בחברה רגילה, בקרב צעירים ומבוגרים המלאים בכוח חיוּת.

בזה שאוספים את כל הזקנים במקום אחד אנחנו מזיקים להם, ולא חשוב איזה טיפול רפואי היו מספקים להם באופן כזה.

שאלה: איזה חיים לפי דעתך צריכים להיות לאדם זקן במקרה אידיאלי?

תשובתי: אני חושב, שרצוי שהאדם עד יומו האחרון, כמה כוחות שיש לו לזה, יעבוד ויביא תועלת לחברה. יכול להיות שהוא לא יכול ללכת, אבל יכול רק לשבת, ויחד עם זה יבצע איזו עבודה המתאימה לכוחותיו. וכולם יודו לו על כך והוא יידע שמעריכים אותו, וימשיך כך כמעט עד יומו האחרון.

שאלה: איך אדם יכול להתגבר על הפחד הפסיכולוגי של המוות הקרֵב?

תשובתי: אני חושך שצריך לערב את האדם בעבודה ולהעסיק אותו בכזאת צורה, כדי שעד לרגע האחרון של חייו הוא ירגיש שהוא מביא תועלת לחברה. אני לא מתכוון לאנשים חלשים מאוד שכבר כמעט לא רואים, לא שומעים ולא תופסים שום דבר. אבל כל עוד לאדם יש כוח, אפילו מוגבל, הוא יכול להביא תועלת גדולה בהפצה של החינוך האינטגרלי. אם הוא יתכלל בקולקטיב של אנשים צעירים, אז יביא להם תועלת גדולה והם לו.

כאשר אנחנו מלמדים את שיטת החיבור, אנחנו מערבבים בקבוצות אנשים מכל הגילאים ומשתדלים לאפשר לכל גיל אפשרות להביע את עצמו ביחס לגילאים האחרים. בזה אנחנו מביאים תועלת גם לזקנים וגם לצעירים. אנשים זקנים יכולים ללמד צעירים, לתמוך, ובאופן כזה לחזק, להזין ברוח חיים.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 354, 22.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
הפחד המרוֹמֵם
חשיבותו של ניסיון החיים
לא להעביר את החיים, אלא למצוא אותם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest