דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / להבדיל בין אמת לשקר

להבדיל בין אמת לשקר

שאלה: בספר "שמעתי", מאמר קמ"ח, כותב בעל הסולם כך: "ובמוחא, הוא העבודה של "אמת ושקר". ולזה צריכים לעבוד בבחינת אמונה. זאת אומרת, שיאמין באמונת חכמים. כי העובד אינו יכול לברר לעצמו את העניין של "אמת ושקר"". איך נוכל לזהות את האמת?

תשובתי: לפעול רק לפי עצות החכמים, ולהשתדל לראות מה שייך לאמת ומה שייך לשקר. מתוך מאורעות החיים שאני עובר, אני לומד איזה יחס יש לי לאמת ואיזה יחס יש לי לשקר, ועד כמה אני מעלה אחד על פני השני.

שאלה: האם זה רק באמצעות לימוד הכתבים שהשאירו לנו החכמים, או שיש פה גם משהו מולד?

תשובתי: ודאי שיש פה משהו מולד. כלומר, בהתחלה אני לא יודע מהי אמת ומהו שקר, אני אוטומטית חי בצורה שקרית לגמרי, הולך אחרי מה שטוב לי. וכך אני מחליף את ההגדרה של אמת להגדרה של "טוב לי, מתוק". וההגדרה של "רע לי", לסבל ושקר. כך יוצא שמר ומתוק, אמת ושקר מבולבלים. מה שמר אני אומר שהוא שקר, מה שמתוק לי אני אומר שזו אמת, וכך אני מבלבל את עצמי כל החיים מקצה לקצה. כשאנחנו מתחילים לבדוק את עצמנו, איך עובדים באמת ושקר, אז יוצא שכבר אין אמת ושקר, אלא אנחנו כמו סירה בים שנעה לפי הגלים. חכמת הקבלה אומרת איך עלינו לפעול. העשייה היא בהתקשרות לאנשים שגם מחפשים אמת ושקר ומר ומתוק, ולהבדיל ביניהם כך שמה שיהיה לי אמת ושקר, זה מה שחשוב. וככל שאתקן את עצמי, אני אראה שהאמת זה מתוק והשקר זה מר. זאת אומרת, יש לי שתי צורות בירור, בירור של אמת ושקר ובירור של מר ומתוק, ועליי להגיע למצב שהאמת תהיה מתוקה, והשקר יהיה מר.

שאלה: קודם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהאמת היא סובייקטיבית, בהתאם לאיך שכל אחד מעריך מה זה אמת ושקר. אבל ביחד ניתן להגיע להבחנה נכונה של האמת האמיתית? 

תשובתי: כן. אם אנחנו נמצאים בחברה שכולה רוצה להגיע לאמת, אז לפי המלצת המקובלים אנחנו יכולים לקבוע בינינו יחסים שיבררו בכל אחד מאיתנו מהי אמת ומהו שקר באמת, ואז לא תהיה לנו טעות.

 

מתוך תוכנית "העולם", 11.8.2022

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest