דף הבית / יחסים / להבדיל בין אמת לשקר

להבדיל בין אמת לשקר

שאלה: במאמר קמ"ח בספר "שמעתי" כותב בעל הסולם, "ובמוחא, הוא העבודה של "אמת ושקר". ולזה צריכים לעבוד בבחינת אמונה. זאת אומרת, שיאמין באמונת חכמים. כי העובד אינו יכול לברר לעצמו את העניין של "אמת ושקר". כיצד נוכל לזהות את האמת במצב כזה?

תשובתי: רק אם נלך אחר עצות החכמים, ונשתדל לראות מה שייך לאמת ומה לשקר. מתוך מאורעות החיים נעלה את האמת על פני השקר, ואת השקר על פני האמת, וכך נלמד מה היחס שלנו כלפיהם.

שאלה: האם הלימוד הוא רק דרך עצות חכמים, או שיש גם משהו מולד?

תשובתי: ודאי שיש פה משהו מולד. בהתחלה האדם לא יודע מה אמת ומה שקר, הוא נמשך אוטומטית באופן שיקרי אחרי מה שטוב לו, ולכן ההגדרה של "אמת" מתחלפת בטוב לי וההגדרה של "רע" בסבל ושקר. כך שמר ומתוק, אמת ושקר, מבלבלים את חייו מקצה לקצה. כי על המר האדם אומר שזה שקר, ועל המתוק שזו אמת. כשהאדם בודק בחכמת הקבלה כיצד לעבוד עם אמת ושקר, אין לו לא אמת ולא שקר, הוא שט עם הגלים כמו סירה בים. בהתאם להשקעה שלו הוא לומד שעליו להתקשר לאנשים שמחפשים כמוהו אמת ושקר על פני מר ומתוק, כך שאמת ושקר יהיו חשובים לו יותר. ככל שהאדם יתוקן, הוא יבחין בשתי צורות של בירור, אמת ושקר, מר ומתוק, עד למצב שהאמת תהיה הדבר המתוק, והשקר יהיה הדבר המר.

שאלה: האמת היא סובייקטיבית כשכל אחד מעריך אותה לבד, אבל אם מעריכים אותה ביחד, האם מגיעים לאמת האמיתית? 

תשובתי: נכון. המקובלים ממליצים לחברה שרוצה להגיע לאמת, לקבוע יחסים שיאפשרו לכל אחד מחבריה לברר מה היא האמת האמיתית ומהו השקר האמיתי, וכך לא יטעו.

 

מתוך התוכנית "העולם", 11.8.2022

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest