לגדול להיות אדם

הרצון לקבל שלנו מתחלק לארבע דרגות: דומם, צומח, חי ו"מדבר". הן מאוד שונות ביכולת שלהן לעשות אנליזה. ב"תחתית" של רמת הדומם, האדם עדיין לא מבין מה שהוא עושה. ואחר כך, כשהוא עולה לרמות העליונות של המדרגה הזאת, הוא כבר מבין, מרגיש, מסכים עם זה שכל העבודה שלו צריכה להיבנות על ביטול עצמי. אז הוא מנסה להשיג באיזה אופן הבורא פועל בו, ולהידמות אליו בלב ונפש.

זאת לא מדרגה פשוטה, אם מדברים על האדם שמשתוקק לממש את המצב. אפילו שעוד לא הגעתי להרגשה הרוחנית, להבנה, להשגה, אבל אני רוצה את זה, רוצה להרגיש איך שהבורא פועל ושולט עליי בכל תא שלי, בכל רצון, בכל מחשבה. אני רוצה להרגיש את עצמי "מלובש" בו, וכמובן לא מרגיש כלפי זה שום התנגדות, אלא רק הסכמה מלאה ל"עבדות" מסוג זה.

את זה אנחנו משיגים בשלב ה"עוּבר", ומכאן ממשיכה ההתפתחות.

מצד שני, בדרגת הצומח אני כבר בפועל מגיע להזדהות עם הבורא, להרגשה. יש לי תקופות של חוסר רצון, התנגדות, תלוי בזמן, תנועה, מקום, סוג המילוי, ואני חייב להביא את עצמי להסכמה. וההסכמה הזאת תמיד מנוגדת לטבע שלי. כך אני בונה את עצמי, כדי שבסופו של דבר, אוכל להיות "אדם", ובדרך אני עובר שלבים מתאימים, מצבים קטנים, "ילדותיים".

דרגת ה"מדבר", היא לגמרי שונה מהמדרגות הקודמות: כאן אני מסוגל להגדיל בעצמי את הרצון שלי באמצעות הזולת, לא כמו לפני כן כשפעלתי רק בצורה אישית, אני בעצמי, בתוך הטבע שלי, רק פיתחתי אותו עוד ועוד. עכשיו אני מתחיל לגדול מעל אותן המדרגות שקיבלתי מהטבע. יש לי אפשרות כל הזמן לקבל, לרכוש רצונות וחסרונות מבחוץ, להפוך אותם מכוונה אגואיסטית לכוונה אלטרואיסטית. זו דרגת ה"אדם".

ולכן לא רואים את המדרגה הזאת בעולם שלנו, מפני שהיא שונה מהקודמת, מדרגת החי, ונמצאת לא בתוך הגוף. הגוף שלי מנהל קיום בהמי, אבל אם אני עובד ורוכש רצונות של החברה, מהסביבה, וממלא אותם בהשפעה, אז אני גדל בזכותם, וכך הופך להיות דומה לבורא. היכולת הזאת "לשאוב" את החסרונות של הזולת, למעשה מאפשרת לי להפוך אותם להשפעה בעולם הרוחני.

ובעולם הגשמי אנחנו מתחלפים בינינו ברצונות הקטנים שלנו שמביאים רק לבעיות, הרס ומשבר…

מתוך שיעור על ה"הקדמה לספר הזוהר", 11.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
לגלוש על גלי הרצון
דומם, צומח, חי, מדבר
האנושות זו קבוצה אחת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest