דף הבית / לבקר את עצמך

לבקר את עצמך

אדם יושב ברחוב, עיניו תרות אחר מה שלא בסדר ומחשבות רבות מתרוצצות בראשו: בשלט שמעל חנות היינות נפלה שגיאת כתיב, השמלה של הגברת עם העגלה מזמן יצאה מהאופנה, הילדים של השכן מופרעים, כמה רעש הם עושים. גם בבית, כשיושבים בנחת עם כוס קפה מול הטלוויזיה או מול המחשב, אז ההוא מזייף בשירה, ההיא כותבת שטויות, ההוא היה צריך לנצח ולא כמו שהחליטו השופטים, והבדיחות של ההיא לא מצחיקות.

רכבת התלונות דוהרת בנו בצורה אינסטינקטיבית, האדם הוא כמו גלאי של מומים. תכונת הביקורתיות יושבת בראשנו, מבליטה את הליקויים בכל עניין, מאתרת בזריזות את החסרונות בכל אחד. הביקורת מוציאה מאיתנו את כל רוח הסבלנות והסובלנות, דוחה מאיתנו והלאה את כל מה ששונה מאיתנו כחוט השערה.

הביקורת היא תכונה שקיימת בכולנו, במידה כזו או אחרת. היא תוצאה ישירה של הטבע האגואיסטי שלנו. האגואיזם דוחף אותנו כל הזמן לבדוק ולמדוד את עצמנו כלפי האחרים כדי להציב את עצמנו מולם בעמדה הכי טובה ונוחה. על פי תפיסת האגו אנחנו ממקמים את עצמנו במרכז הבריאה, ולכן כל אדם דורש שיקבלו אותו כמו שהוא, שיתייחסו אליו באופן טבעי. לראות בו משהו שלילי? הייתכן? אבל אם באחרים האדם אינו מוצא משהו שלילי הוא נכנס לדכדוך, כי הוא חייב כל הזמן להרגיש את עצמו מוצלח יותר, ומוצלח יותר אפשר להרגיש ביחס עליון לשאר האנשים.

תכונת הביקורת לא מאפשרת ליצור יחסים טובים ובריאים עם האחרים. היא גורמת לנו לדחות את האחרים, להיות איתם כל הזמן בחיכוכים, מונעת מאיתנו להגיע להסכמה, זורעת בינינו חוסר הבנה. ואם כל אחד רואה את טובתו, את הצדק שלו מול העיניים, אז לעולם לא יכול להיווצר קשר יפה.
אל מול האגואיזם אין טריקים, שום תרופת פלא לא עובדת עליו, לא תרגילים פסיכולוגיים ולא טיעונים פילוסופיים, גם אי-אפשר להדחיק אותו ולדכא אותו, כי כל תכלית האדם בנויה ומושתתת דווקא עליו ועל התהליך שהוא צריך לעבור – עד שיהפוך את עורו, יראה בכולם עצם מעצמו וירצה לטובתם כמוהו.
חכמת הקבלה מלמדת איך להתחיל ביקורת מסוג חדש: שכל אדם יתחיל לבקר את עצמו, את חייו, את הטבע שלו. לאזן את האגו שלנו שמחולל ביקורת הרסנית על הזולת. חכמת הקבלה מסייעת לאדם להתרומם ולהתבונן במצבו ממבט-על, ולעורר כוחות גדולים שטמונים במעמקי הטבע, והם שיעזרו לאדם לגלות יחס חדש באחרים.
כתוב, "הפוסל – במומו פוסל". כלומר, המומים שהאדם רואה באחרים הם בעצם המומים שלו. בהסתכלות נכונה, המומים מודיעים לאדם מה הוא צריך לשפר בעצמו, מה עליו לתקן עד שיחליף את כל תפיסת העולם שלו מאגואיסטית לאלטרואיסטית, ויראה את האחרים כחלק אינטגרלי ממנו, יאהב לרעהו כמוהו. זו ההסתכלות הנכונה.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest