דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / לא ניתן לרכוש את העולם רוחני על ידי השכל

לא ניתן לרכוש את העולם רוחני על ידי השכל

מיכאל לייטמן

מתוך ספר הזוהר: ההארה של ראש פרצוף עתיק דאצילות, הנקרא רישא דלא אתיידע, א"ס, שממנו נמשך ענין יציאת המוחין דקטנות והמוחין דגדלות של ג' רישין של א"א, הנקראים כתרא, מוחא דאוירא, ומוחא סתימאה, שהם יה"ו של א"א עצמו.

ספר הזוהר מורכב מחלקים שונים. חלקם כתובים בצורה יבשה – בשפת הקבלה. חלקים אחרים "חיים יותר", מפני שהם כתובים בשפת התנ"ך או בשפת האגדה.

אבל אין אנו צריכים לשים לב למילים עצמן. לא חשוב לי איזו מילה אני שומע. הרי המקובלים לקחו את המילים מהעולם הזה.

חשוב לי לקבל תגובה פנימית, הרגשה כלשהי, במקום אותה המילה. ולמילה עצמה כאילו אין קשר לאותה הרגשה.

בסעיף קנ"ה בהקדמה לתלמוד עשר הספירות בעל הסולם כותב, שעל ידי הרצון והחשק הגדול שלנו להבין את הנלמד, אנחנו מושכים עלינו את האור המקיף.

"להבין" – משמע לקבל השראה, להתרשם, להתקשר, כמו שכתוב: "וידע האדם את חוה" – כלומר, לרכוש קשר פנימי עם הכתוב. והידע אינו מצביע כאן על דבר, חשוב רק הרצון.

לכן, אם במקום המילים אני רוצה להרגיש את מה שמתרחש בתוכי – אז אני עוסק בעיקר! לא ניתן לרכוש את העולם רוחני על ידי השׂכל.

דרושים לך כלי קליטה חדשים, אשר מתפתחים רק כתוצאה מההשתוקקות שלך, היא זו שמושכת את האור המחזיר למוטב, את האור המקיף.

ולמרות שהמילים של הזוהר יבשות, למרות שהן כתובות בשפת הקבלה ולא גורמות לנו להתרשמות רבה – אם למרות כל זה אני משתדל למצוא את ההרגשה, את התמונה שצריכה להצטייר בתוכי – דווקא הכתוב בשפת הקבלה מביא לי יותר תועלת, מאשר טקסטים הכתובים בשפת התנ"ך והאגדה.

לכן, למרות ששפת הקבלה יבשה, אם האדם רוצה להתקדם, דווקא הקריאה בשפה זו מעוררת בו רצון גדול עוד יותר.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 25.11.2009

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest