דף הבית / חינוך, ילדים / לא למען גאווה, שליטה וכבוד

לא למען גאווה, שליטה וכבוד

Laitman_2011-09-27_1336_w.jpg

שאלה: תאגידים כה ידועים כמו SONY ו- IBM כבר מזמן משתמשים בדרכים שונות של מוטיבציה קבוצתית. התרבות התאגידית שלהם בנויה על המוטו: "אנחנו אחד שלם", רק שאת כל זה הם עושים כדי להתעשר.

במה הארגון החברתי האינטגרלי שלנו יהיה שונה מהתאגידים מסוג זה?

תשובתי: אני לא הייתי מדגיש את ההבדלים, אלא להיפך, הייתי מגיע אליהם עם השיטה האינטגרלית שלנו והייתי מציע להם להשתמש בה: "בואו ננסה. אנחנו נראה לכם באיזו מידה האימונים, הסדנאות שלנו מרוממות את האנשים".

הם יכולים לשאול: "ומה ההבדל בין הסדנאות שלכם לבין מה שעשינו קודם?", הרי כנראה שיש להם הרבה שיטות שונות ומגוונות.

ההבדל הוא בכך שאנחנו בפעולות שלנו מנסים ליצור בין בני האדם הרגשת עולם חדשה לחלוטין. אנחנו מרוממים אותם מעל עצמם אל מצב חדש, אך לא לפי העיקרון "אנחנו קבוצה אחת", כמו שחקני כדורגל שפעולותיהם בדרך כלל מתחברות לסכום ישיר של המאמצים שלהם. על אף כמובן שהרוח וההרגשה שעוזרים להם, שהם מהווים חלק ממכונה גדולה ויש מאחורי גבם ארגון חזק, מביאה לחברה רווח מסוים. וכאן אנחנו מנסים לרומם אותם מבחינה רוחנית.

מה זאת אומרת "רוחנית"? – קודם כל, לא לשם הצלחה חומרית, לא לשם גאווה, שליטה, כבוד. אנחנו מנסים להתרומם מעל הטבע שלנו לא כדי לנצל אותו, אלא כדי להיות למעלה ממנו. כלומר, במקרה הזה, הקבוצה מתאספת יחד כדי להתרומם מעל ה"אני" הקבוצתי האגואיסטי שלה ולהרגיש את עצמה בדרגה הבאה של הקיום.

זה מושג על ידי שיטה פשוטה מאוד. העבודה בתוך הקבוצה מתנהלת לפי שיטה מסוימת: כשאני מתעלה מעל האחרים, יורד למטה מהם, משתווה אליהם, אני מגיע לערבות הדדית, אני מנסה מעל האגו שלי לבנות יחסים עם האחרים, כלומר אני פועל בצורה לא אגואיסטית כמוהם. בתאגידים של היום מתאספים אגואיסטים המנסים כל אחד לפתח את האגו שלו על חשבון האחרים על בסיס תחרות, כבוד, קנאה, ידע, וכל שאר הדברים שקיימים בין בני אדם. הם באופן כזה מנסים יותר לעורר את עצמם, להרוויח ולהתעשר בתוך אותו האגו.

ואנחנו לא, אנחנו מנסים מלכתחילה להתרומם מעל האגו שלנו. אנחנו רוצים להגיע לתכונה ההפוכה – לתכונת ההשפעה מעל האגו. וכאן מתחברים יחד לא הניסיונות האגואיסטים, כמו אצל חברי התאגיד SONY או IBM, אלא הניסיונות להגיע לתכונת ההשפעה. וזו שיטה אחרת לחלוטין.

בסופו של דבר, אנחנו מקבלים תוצאה שונה לחלוטין, יצירה אחרת. אנחנו מולידים את כוח ההשפעה המשותף, את כוח שיתוף הפעולה המשותף, כוח האהבה – לא האגואיסטי, אלא למעלה מאגואיסטי. בדיוק כך אנחנו מכנים אותו, "תכונת ההשפעה".

בתוך אותה תכונת ההשפעה אנחנו מתחילים להרגיש באמת מהי חברה אינטגרלית, מהי ערבות הדדית, מהם החיים האלה מחוץ לעצמנו.

"מחוץ לעצמנו", פירושו, מחוץ לאגו, מעליו, בדרגה חדשה, במימד חדש, שם אני מודד את הכול על ידי תכונות ההשפעה, באמצעות היחסים החדשים שבינינו, היכן שאני לחלוטין לא לוקח את עצמי בחשבון, אלא רק את הקיום החדש שהוא החיים שלי. לא אני, שכלול בו, אלא דווקא הוא ה"אני" שלי. והגוף שלי מתקיים ליד כמרכיב גשמי נלווה.

קשה להסביר את זה לאדם אחר. אך הוא יוכל להבין את זה אפילו תוך שיעור מעשי אחד.

הערה: אבל אנשים רוצים לא רק להרגיש את עצמם מצוין, אלא גם לקבל תוצרת איכותית יותר.

תשובתי: זה בטוח ייצא. והם יקבלו גם לא תוצרת אפקטיבית, אלא תוצרת למעלה מהאפקטיבית, כיוון שכל אחד מהם יראה בעבודתו אפשרויות חדשות שהוא לא ראה אותן קודם בראייתו האגואיסטית. הוא יראה מטרות, תגובות ואפשרויות לפיתרון שונות לחלוטין – אין ספק בכך.

הפעילות של האדם תהפוך להיות הרבה יותר פרודוקטיבית. האדם יהיה הרבה יותר חכם, בולט, מבריק. כל אחד יקרין אנרגיה עליונה שונה לחלוטין – במיוחד אלה שעוסקים בטכנולוגיות גבוהות ובמקצועות יצירתיים שונים. והיום הם הרוב. מלבד זאת, כל הדרכים המיוחדות האלה נחוצות אפילו לאלה שעוסקים במכירות, עובדים בשוק – את התוצאה נראה ממש במקום.

בית ספר לחינוך אינטגרלי, תוכנית מס' 32, 24.05.12

ידיעות קודמות בנושא:
הכנת מומחים ברמה גבוהה
אפקט כלכלי ומוסרי
חינוך, החוק העיקרי של הזמנים המודרניים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest