דף הבית / חינוך, ילדים / לא יהיה סוף

לא יהיה סוף

מאמר דעה של אנדריי קוביאקוב, Andrey Kobyakov, פרופסור מבית הספר הגבוה לכלכלה:

אנחנו נמצאים בגל החמישי של ההמראה והנחיתה של הכלכלה העולמית. לפי התיאוריה של Kondratyev אודות הגלים בכלכלה, עלייה חדשה יכולה להתחיל בשנת 2015. הגלים נוצרים לא בבת אחת. כל מחזור חדש מתחיל מגילוי גלובלי, חידושים שמשנים את תיאוריית הייצור והצריכה, שיוצרים מוצרים ושירותים חדשים ומניעים את הגל כלפי מעלה. בתחילה היה זה מנוע הקיטור, לאחר מכן מנוע הבעירה הפנימית, כימיית הנפט. המחזור החמישי שלנו הוא של המיקרואלקטרוניקה, הטכנולוגיה הממוחשבת, האינטרנט, הקשר האלחוטי. כל הכלכלה העולמית החלה לשנות את המבנה שלה בהתאם לחידושים אלה. תעשיות רבות שינו את מיקומן למדינות המתפתחות של אסיה. כוח אדם זול, מיסים נמוכים ודרישות לשמירה על איכות הסביבה הגדילו את הרווחים. במרדף אחר הרווח שינו גם את מיקומו של ההון. לאחר מכן בשנת 2000 נוצרה רוויה של השוק. לא נצליח להמשיך להגדיל את הייצור, כיוון שהגל שוב פנה כלפי מטה. החיפוש לאן להשקיע את ההון, יוצר שווקים של הון פיקטיבי, בועות פיננסיות. עכשיו, לקראת סוף המחזור החמישי מתנפצות בועות המשכנתאות ושוק ההון. המשבר יימשך כל עוד לא ייעלם ההון הפיקטיבי שמאחוריו לא עומדים דברי ערך אמיתיים.

אבל בארה"ב הכסף שוטף את הכלכלה. כתוצאה מכך, החוב רק יגדל, ומה שמצפה לנו בשנים הקרובות זוהי הצטמקות של ההון הפיקטיבי דרך פיחות גלובלי של הדולר.

אולם כדי להוציא את הכלכלה לעלייה, תידרש חדשנות נוספת, שבה כדאי להשקיע את ההון. עם זאת, לדעתי לא ימציאו בשנים הקרובות שום דבר חדש והרה גורל. בדרך כלל כל החידושים של המחזור הבא מופיעים כבר בסוף המחזור הקודם.

התייחסותי: לא ימציאו שום דבר חדש, כיוון שהמשבר הזה הוא לא משבר של תפוקת יתר או של מחסור בחידושים, אלא ניגוד האדם לעולם האינטגרלי המתגלה בהדרגה. פתאום הכול הפך להיות מחובר, ואנחנו לא יכולים לנהל כאלה מערכות, האגו שלנו מתמודד רק עם מערכות ליניאריות ולא אינטגרליות. ולכן, כל עוד לא נשנה אותו לתכונה ההפוכה שלו, לאלטרואיזם, אנחנו לא נוכל להתמצא בתנאים החדשים, והמשבר יימשך.

ידיעות קודמות בנושא:
זהירות, חידושים!
הצורך בתפיסה התפתחותית חדשה
שנת המשבר המתמשך

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest