כשאי אפשר לוותר

שאלה: תמיד לימדו אותי שלמען האיחוד צריך לוותר על משהו. אבל אנחנו מדברים על איחוד מעל לכל הניגודים והסתירות. מה זה אומר?

תשובתי: למעשה, אתה לא יכול לוותר לאף אחד ובשום דבר. אפשר כמובן לוותר על חלק מהטענות שלך אם אין ברירה אחרת, אבל בכל מה שקשור לרעיונות, הוויתור הוא דבר דמיוני. אם אני צודק והוא לא, כדאי לו להכיר בצדקתי ולהצטרף אליי. אם הוא צודק ואני לא, אז כדאי לי להכיר בצדקתו ולהצטרף אליו.

אז מה זה ויתור? איך אפשר לוותר על האמת? הרי היא לא יכולה להיות חלקית או רגעית. רק אחד משנינו הוא הצודק. אי אפשר לוותר כאן על חלק מסוים. אם אחד יוותר על חלק מהאמת והשני יוותר על חלק מהשקר זה לא יהווה פתרון לבעיה. כי לא מדובר על משהו שאפשר לחלק, אלא על הדעות והרעיונות שלנו.

שאלה: אבל יש עוד משהו שנקרא השכל המשותף. לאחר שכולם שמעו את הדעות השונות של כל חברי הקבוצה, אפשר למצוא כזאת דרך שתתברר כטובה ביותר.

תשובתי: אתה פשוט ביררת לעצמך שמישהו אחר הביע הצעה הגיונית יותר ואתה מצטרף אליו. אבל זה לא ויתור. אם אני בדקתי הכול וגיליתי שהוא צודק, אז אני לא מוותר, אלא משנה את דעתי לדעה שלו. לוותר אפשר כאשר אני בטוח שהצדק איתי ובכל זאת אני לא הולך אחריו. וזוהי דרך רעה שאף פעם אינה מובילה לשלום.

כאן נשאלת השאלה: האם אפשר לבצע חישובים דומים בקנה מידה כלל עולמי? הרי המצב מתקדם לקראת מלחמה.

אנחנו עונים: לא, אי אפשר. כל אחד צודק מבחינתו, ומבחינתי לא. אף אחד אינו עד כדי כך מתוקן כדי להסתכל באופן אובייקטיבי על כל המכלול של הבעיות בניתוק מה"אני" המשוחד. לכן בואו נסכים לכך שאין אמת מוחלטת ואין שקר מוחלט. הכול תלוי בנקודת המבט האגואיסטית הנוכחית שלי. הרי אני מלכתחילה שונא את האחרים, בז להם, ואילו את עצמי אני אוהב ומהלל. לכן לא כדאי להיכנס לפרטים. התנאים עצמם אינם מאפשרים לנו לגלות את האמת או לוותר זה לזה.

בואו נוותר רק על דבר אחד: על הבירורים השטחיים בינינו שתמיד גורמים לנו למלחמות ולבעיות. כל פעם אני מתחבר עם מישהו כדי להכות מישהו, וכך ללא סוף. זה לא יכול להימשך יותר, ולכן אנחנו מתעלים מעל לכל ההבדלים. תסתכל על המערכת ותראה: הדרך היחידה היא איחוד מעל לתהום שבינינו.

אפילו הוויתורים החלקיים במשפחה אינם מביאים לשלום ולהסכמה. אנחנו בכל מקרה לא מוותרים על הדעה שלנו, ומחוסר ברירה אנחנו ממשיכים. ובסופו של דבר, כשהרצון האגואיסטי גדל, זה יוצר בינינו קרע עוד יותר גדול.

ולכן, האפשרות היחידה שלנו היא כל הזמן לדאוג לאהבה שתעלה אותנו ותכסה על כל הפשעים.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החירות", 09.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
מה לעשות כשכולם צודקים?
לגדול כדי להתקרב
וויתורים עבור השלום בעולם ובמשפחה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest