דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כמו מים שמחלחלים לתוך החול

כמו מים שמחלחלים לתוך החול

רווחת הדעה שלפני שמתחילים לעסוק בחכמת הקבלה, צריכים בהכרח ללמוד את כל ספרי התורה, התלמוד והמשנה, וכביכול להיכנס בהדרגה ל"פרדס": להתחיל מהפשט, לאחר מכן לעבור לרמז, אחר כך לדרוש ובסוף לסוד. אך למעשה, הסדר הוא הפוך: הכוונה היא שהאדם עובר מהסוד, מהמדרגה הראשונה, שבה הוא עדיין לא מבין שום דבר, אל הפשט, שבו הכול הופך להיות לו גלוי, מובן ופשוט, בעולם האצילות.

העולמות עשיה, יצירה, בריאה ואצילות, שאותם אנחנו צריכים לעבור, מתחלפים עבורנו מהסוד, שהוא עולם העשיה, לדרוש, שהוא עולם היצירה, לרמז, שהוא עולם הבריאה, ולפשט, שהוא עולם האצילות. משמע, שדווקא ספרי הקבלה נחשבים "פשט", מפני שהם מגלים לנו את מה שבאמת קורה, בצורה הכי קרובה לאמת, למקור, מפני שהם מדברים ישירות על האור והרצונות.

וכל צורות הביטוי הקודמות: התנ"ך, המשנה והתלמוד, הסתירו את הגילוי הזה. ולכן בימינו אפשר לעבור ישר ללימוד חכמת הקבלה.

כמו כן, בעבר היו קיימות מדרגות נוספות בדרך אל הגילוי הרוחני, כי בלי זה לא היה ניתן להתחיל בלימוד חכמת הקבלה מבלי לרכוש את כל המדעים הגשמיים, את "שבע חכמות העולם". וזה לא רק פיזיקה או כימיה, אלא גם מוזיקה, ריקוד, ציור וכדומה. כלומר יכולת הביטוי של האדם בעולם שלנו.

לא ניתן היה לגשת ללימוד היחסים בין הרצון והאור, למכאניקה הפנימית, ללא הידיעה כיצד הרצון לקבל מתפעל ומתרשם מהאור ומביע את עצמו בעולם שלנו. רק מצורה כזאת חיצונית ורחוקה, האדם ניגש בהדרגה לגילוי הפנימי.

לכן אנחנו רואים עד היום בכל הדתות והאמונות המון מנהגים וטקסים חיצוניים. זהו הביטוי החיצוני של החוויות הפנימיות של האדם.

הרי איך האדם שנמצא בעולם הזה, כמו עיוור, יכול לגשת לרוחניות? הוא צריך קודם כל לערוך היכרות עם מה שקורה כאן, ובעזרת כל הצורות החיצוניות להשתדל לחדור יותר ויותר עמוק לתוך החומר, כמו מים שמחלחלים לתוך החול. כך בעבר בני האדם הגיעו להשגה הרוחנית.

איננו מבינים איך בעבר האדם תפס את המציאות, ובאיזה זמן אנחנו זכינו לחיות. לאחר כל הדורות הקודמים והתפתחות הרשימות, אנחנו נמצאים היום בכזה שלב מתקדם, שבו כל אחד יכול להיכנס ישר מהרחוב ולהתחיל ללמוד מתוך ספרים כמו "תלמוד עשר הספירות" או "שמעתי"!

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 03.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לראות את העולם דרך הרצונות
עולם הרצונות
מעולם של צללים לעולם של אור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest